Forfatter Emne: Nye tandhjul i pedersen fræser  (Læst 11220 gange)

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #15 Dato: Februar 24, 2017, 20:10:33 »
Hej den er til at skille ad dækslet til gear skifter skrues af olien render ikke ud ,der er fire forskellige skifteklodser og to ormeskruer. Remhjulet sidder med hakmøtrik ,dækslet sidder med tre skruer og akslerne sidder med låse orneskrue. Nu kan akslerne trækkes ud slaghammer eller stor skive og en stump rør  håber at jeg kan hjælpe nogle Pedersen ejere Torben

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #16 Dato: Februar 24, 2017, 21:03:59 »
Ormeskrue, er det sådan en jeg ville kalde en pinolskrue?

Spørger bare fordi jeg aldrig har hørt udtrykket før. :)



Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #17 Dato: Februar 24, 2017, 21:21:50 »
kært barn har mange navne den med spids hedder pinolskrue der en der laver en ring når der spændes der en med en flad  ende og der mange flere kan ikke huske DIN normen 913-914-915 mm. : Torben   ;)

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #18 Dato: Februar 25, 2017, 16:19:19 »
Hej igen Torben.

Er Pedersen så holdt op med at "rumle" efter den har fået nye tandhjul [quest] Og har du prøver at belaste den seriøst for at se om det kan holde [quest]
Er overrasket over at du kun har 0,1 mm forskel på målene når du krymper så forholdsvis store emner sammen, spændende. [th]

Vh SZIM

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #19 Dato: Februar 25, 2017, 20:45:35 »
Hej ja den er lydløs har sammen lyd i alle gear jo jeg har belastet den og den holder. Var bange for at lave dem for små for det lille tandhju har ikke meget gods.  Hvis der er 0.1 mm forskel bliver yder diameteren det større der skulle gerne være en lille smule tandslør.  De gamle var total smadret tror der har været skiftet gear mens den har kørt fordi bøsningen havde rykket sig 4 mm det betyder at fræseren har kørt på en halv tand
Torben

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #20 Dato: Februar 25, 2017, 22:02:16 »
Undskyld sidespringet, men hvilken maling har du brugt?
Det ser rigtig godt ud. :-)
Hvordan er holdbarheden på det?

Mvh

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #21 Dato: Februar 25, 2017, 22:30:51 »
Det er Esbjerg Maskinmaling Ral 6011 fandt den på nettet  lhttps://www.malgodt.dk/
Torben

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #22 Dato: Februar 25, 2017, 22:51:01 »
Du kan prøve at se forskel før og efter  Torben

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #23 Dato: Februar 26, 2017, 00:22:56 »

Dæl´me altså et flot og gennemført stykke arbejde. [th] [th]

Hvad gjorde du ved den irriterende brune farve på vanger osv. [quest] Den tror jeg mange slås med, og jeg gætter på, at du ikke brugte sandpapir. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #24 Dato: Februar 26, 2017, 10:02:15 »
Til vanger og mange andre motor dele da bruger jeg ståluld, eller rens let som det off. hedder, gig det godt med smøre kanden så er det helt fantastisk og dele bliver som nye. der efter tørrer over med en klud vædet med diesel olie
Torpen det ser godt ud, jeg får næsten lyst til at skille min fræser ad sådan barer for sjov,
Orne skrue har jeg aldrig hørt, mon det er egns bestemt, men unbragum er nok mest bestemt, ellers har jeg hørt Stop skrue
som skulle være det samme  :-X

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #25 Dato: Februar 26, 2017, 12:00:54 »
Hej  jeg bruger 3M svamp og nogle citronservietter  Torben

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #26 Dato: Februar 26, 2017, 13:28:44 »
Hos os hedder de pinolskruer. 
Umbrako (unbrako) er vist et registreret navn på en producent som laver dem 😀

På engelsk går de under navnet Allen screws, hex bolts, set screws.    Så måske vi bare har fordansket den ud fra et firma der laver dem?
På mit arbejde har vi mange ældre æsker med tomme bolte, og mange af dem med Umbrako i, står der Umbrako på, som værende et firma navn/logo 😀


Bortset fra det, så tak for svar vedr. Maling.  Har du grundet den først?

Mvh

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #27 Dato: Februar 26, 2017, 15:10:58 »
Nej har slebet den ned og affedet med acetone  Torben

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #28 Dato: Februar 27, 2017, 19:40:02 »
Hej Torben.

Har i dag åbnet ind til gearkassen til Pedersen, det ser umiddelbart fint ud tandhjulene er hele dog er hjørnerne trykket eller slået lidt op så tandhjulene faktisk er blevet lidt større i diameter, regner med at kunne klare det med en fil.
Har 3,6 mm plads frem og tilbage på det tandhjul der sidder 4 sammen hvor akslen ikke er gennemgående som var ødelagt på din Pedersen, er det mon rigtigt [quest] eller er der slidt en skive eller bøsning væk.
Har du skiftet lejer på din fræser [quest]

Vh SZIM. 

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Nye tandhjul i pedersen fræser
« Svar #29 Dato: Februar 28, 2017, 15:09:16 »
Hej det lyder som min jeg troede også at kunne file toppen af tanden men den halve tand er meget slidt.Jeg har ikke skiftet lejer de ser pæne ud .Det er nøjagtig det samme min havde var sikker på det var for at den har stået på tekniskskole. Bankede proppen ud i hovedpladen skrue pinolskrue ud i bøsningen   (som på billede) bankede udefra med en messingdorn på bøsningen til den næsten slør fri . Jeg kan ikke se på tegningerne at der nogle bøsninger ,har alle tegninger på pdf hvis du for brug for dem Torben