Forfatter Emne: Nyfort 7 drejebænk  (Læst 5567 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Nyfort 7 drejebænk
« Dato: Marts 12, 2020, 00:46:00 »
Jeg tænkte at hvis nogen mangle en fin lille drejebænk så er chancen her. Til den pris kan det ikke gå helt galt

https://www.facebook.com/marketplace/item/233833411115068/

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #1 Dato: Marts 12, 2020, 06:32:09 »
12.000kr er i den høje ende for en Myford uden Norton gearkasse.

Men i forhold til en ny Kina bænk i samme størrelse så er det vel en ok pris

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #2 Dato: Marts 12, 2020, 08:58:28 »
Jeg må sige at jeg ikke helt forstår fascinationen af myford, de er måske bedre end en kineser bænk i samme størrelse, men jeg synes det er mange penge for en lille maskine.
Det er mere end jeg gav for min Weiler. Jeg kan selvfølgelig godt se at det måske er en god løsning hvis man ikke har plads til en lidt større bænk.

Er der nogen der kan kaste lidt lys over hvorfor de er så populære?

Sent from my SM-A520F using Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #3 Dato: Marts 12, 2020, 12:11:40 »
Jeg må sige at jeg ikke helt forstår fascinationen af myford, de er måske bedre end en kineser bænk i samme størrelse, men jeg synes det er mange penge for en lille maskine.
Det er mere end jeg gav for min Weiler. Jeg kan selvfølgelig godt se at det måske er en god løsning hvis man ikke har plads til en lidt større bænk.

Er der nogen der kan kaste lidt lys over hvorfor de er så populære?

Sent from my SM-A520F using Tapatalk

Lige den her er for dyr, fordi der ikke er gearkasse på den.

Sammenligner du den med andre små bænke, så har den den fordel, at man kan få en enorm masse originalt tilbehør, så den indenfor størrelsesbegænsningen er utrolig universal.

Jeg havde en mage til den viste (med "skala) stående i mange år. Meget nøjagtig men uden tilbehør kan den for lidt. Jeg fik den først solgt, da den var blevet rusten. :D

Finder man en metrisk med noget grej, så er det nok den uovertrufne modelbyggerbænk. Efter min mening altså. ;)

Du kan også sammenligne den med en SR80. Den er blevet "kult" på grund af nationalitet, nostalgi og charme, og det er der heldigvis også mange som sætter pris på.

Smag, behag og behov. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #4 Dato: Marts 12, 2020, 22:30:51 »
Ja jeg kunne måske godt finde på at købe den. Når man lige har en 6-10 mm aksel det ville den nok kunne klare. Jeg ser lige det problem at man skal ud at købe hurtig skift holder. Tror også at prisen er til forhandling, man kunne prøve at lægge et bud ?

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #5 Dato: Marts 13, 2020, 18:02:29 »
hurtigskift systemer til hobbybrug er lidt overvurderet - det ER ikke et must.
hvis du har et par "faste" drejestål - et sidestål, et 45 gr stål og et stikstål hvor du enten har fræset bunden af så de er præcist i højden
(eller lavet et par "øremærkede" underlag til hvert enkelt stål) er du kørende uden at skulle ud og investere.
hvis du har  den præcise centerhøjde fra top af forsætter - eller fra anlægsflade i firkant st.holder -  tatoveret på indersiden af dine øjenlåg, og en lille kasse med ordentlige
underlag  (stumper af stål pakkebånd i 16X0.5 er pragtfulde ;)) - er det simpel hovedregning at få værktøjet i centerhøjde

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #6 Dato: Marts 13, 2020, 18:03:23 »
Så små dimser kan den sagtens lave.

Men er det i den størrelse du tænker, så er en SR80 langt bedre.
Den fylder også noget mindre i værkstedet.

Min står blot på en lille hylde. Med motoren under.
Plus at den har Norton gearkasse.  Så skal man ikke stille om på gearene hele tiden

Og så har den prisme vanger
Ikke at det har den helt store betydning. Men..


Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #7 Dato: Marts 13, 2020, 18:58:16 »
Ja det var det jeg lidt tænkte med myforden at den hverken har prisme vanger eller norton gearkasse. Det var derfor jeg synes det er lidt pudsigt at folk er så vilde med den. Selv de fleste små Kina bænke har prisme vanger.

Sent from my SM-A520F using Tapatalk


melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #8 Dato: Marts 13, 2020, 20:15:10 »
Hej,
er det sådan at forstå i maskinteknik, at prismevanger kun omfatter vanger, hvor bærefladerne er mindst 2 sider af en ligebenet, eller ligesidet, trekant? (Tværsnit forstås.)

Mvh.
Ray

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #9 Dato: Marts 13, 2020, 20:31:05 »
prismevanger behøver ikke være ligesidede - mange drejebænke (især på hovedslædens forreste føring) har forskellig hældning på prismens flader.
Det er lidt "gammelt snobberi" at mene at "prismevanger er fint"  og "flade vanger er andenrangs"
mange moderne cnc drejebænke har flade vanger - en  Schaublin 125 (som ingen vel vil kalde en skodbænk) har flade vanger ;)

melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #10 Dato: Marts 13, 2020, 22:12:26 »
Ja, det har du ret i. Dumt at jeg specificerede det sådan, men det var nu egentligt det, om prismen skulle være trekantet, der var mit spørgsmål. I andre sammenhæng, er en prisme ikke begrænset af 3 sider. Dine betragtninger vedr. Schaublin 125 kan jeg også kun give dig ret i. Jeg havde kigget på en fornylig, og bemærket dens firkantede vanger. Desværre var den solgt. :(
Mvh.
Ray.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #11 Dato: Marts 13, 2020, 22:45:49 »
Ja jeg mener også feks Tos S32 har firkantet vanger.
Det er også en fin maskine som jeg en gang var ved at købe. Så det er da set før mange fræsere har også firkantet føringer i stedet for svalehale. Det virker også helt fint

På jobbet har vi en Tos sus80 og en ~20 år  ældre Weipert. De har begge prisme vanger hvor prismen er meget bred på den ene side, og kort/stejl på modsatte. Og nogle virkelig store maskiner med ~30 tons kapacitet med flade vanger..
Så der er jo mange måder at lave det på.


Har bare altid hørt at prisme var det bedste.  Men faktisk aldrig hørt en reel god grund til hvorfor..

melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #12 Dato: Marts 14, 2020, 14:35:14 »
Umiddelbart vil man kunne  få et større bæreareal pr. vandret mål, og så  er der styreeffekten af trekantens sider. (Men til gengæld kan man ikke så nemt få en magnetstander til at stå fast. :( )

Mvh. Ray.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #13 Dato: Marts 14, 2020, 14:43:05 »
God pointe Ray

Men magnet standeren står nemt på prismen. Altså som på dem jeg nævner, hvor den er +100mm
Det er jo ikke noget legetøj, som dem vi har stående i garagen


rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Nyfort 7 drejebænk
« Svar #14 Dato: Marts 15, 2020, 14:46:08 »
Hej allesammen.

Nu er en gearkasse ikke så vigtig på en Myford i 7-serien (eller 10, for den sags skyld).

Hvorfor? Jo, fordi det er en tomme gearkasse med en tomme ledeskrue.

Skal du skære metrisk stigning, skal du have et sæt med banjoarm og 14 tandhjul, som skal bruges.

Så kan du lige så godt bruge modellen kun med vekselhjul. (jeg har haft begge)

Myford er kult for engelske model- samt smådamp byggere. Der er en historisk grund til det.

Og noget af kulten er smittet af til os... Jeg har selv været ramt. Og har man kun plads til Myfordstørrelsen, er den fin.

Og der er stadig reservedele at få. Men har du plads til mere, er der så mange brugte maskiner at vælge imellem.

Se på "lathes.co.uk" - selv om meget der nævnt er gammelt, er der megen god viden at hente.

En kinøjserbænk, som har været gennem Tyskland, kan da snildt bruges (Optimum).

Men du bør nok holde dig fra EMCO Compact 8, Compact 10 samt deres kopier (Contimac f.eks.). De har kun remtræk og kan ikke køre langsomt nok til gevindskæring.

Vi hobbyfolk kan lidt vælge og vrage blandt industriens udgåede maskiner, som oftest har mange gode leveår i sig endnu.

(Weiler, Boley, Leinen, Schaublin, Colchester, Boxford, Harrison, Vesuv Prince, Denford Viceroy, Graziano, Hembrug og TOS - for at nævne nogle)

Mvh.
Erik