Forfatter Emne: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke  (Læst 13714 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Dato: Juni 04, 2019, 20:00:59 »
"faldt" lige over denne her video, synes den er rigtig interessant, gad vide om maskinerne er malet med guldbronze i dagen anledning?
       
                   
Husk altid at skille tingene ad.

David

  • Gæst
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #1 Dato: Juni 04, 2019, 22:59:04 »
Det var en rigtig fin film om Colchester bænken...
Tak 👍👍😊 Bliver endnu gladere for min gamle student ..

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #2 Dato: Juni 05, 2019, 11:43:05 »

Det var nu lidt mere hyggeligt, før kineserne ødelagde det hele.  :-\
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #3 Dato: Juni 05, 2019, 12:16:36 »
Jeg er glad for at i kan lide filmen
Da jeg for snart 1 1/2år siden så den første gang, tænkte jeg, den skal alle kunne se.
Desværre ligger den på et engelsk arkiv, som man kun kan se hvis man bor i England.
Heldigvis findes der programmer som kan snyde nettet, så det tror man er i det pågældende land.  Og på den måde fik jeg via en skærm optager 'tyv stjålet' videoen

I mine øjne bør sådan nogle historisk vigtige film være tilgængelige for alle.


Men ja, det var tider den gang hvor man satte en ære i at lave et godt produkt.
Bare se hvor meget de gør i grunder/malings delen. Vandslebet og det hele

Der har før været snak omkring Colchesters vanger, og deres mangel på hærdning.  Her kan vi så se at de rent faktisk ER hærdet.

Jeg synes også det er sjovt at se hvor stor en spån de tager, godt nok i messing, da de laver klokken.


David, ja du skal kun være glad for din gamle student.  Det er en fin maskine. Der holder livet ud

Tommy du har ret. Omvendt er det jo vores egen skyld. Vi vil have alt, men ikke betale for det.
Nu er alt snart lukket her i vores del af verden, og vi er afhængige af kineserne. På alle punkter.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #4 Dato: Juni 05, 2019, 13:45:55 »
Jeg er glad for at i kan lide filmen
Da jeg for snart 1 1/2år siden så den første gang, tænkte jeg, den skal alle kunne se.
Desværre ligger den på et engelsk arkiv, som man kun kan se hvis man bor i England.
Heldigvis findes der programmer som kan snyde nettet, så det tror man er i det pågældende land.  Og på den måde fik jeg via en skærm optager 'tyv stjålet' videoen

I mine øjne bør sådan nogle historisk vigtige film være tilgængelige for alle.


Men ja, det var tider den gang hvor man satte en ære i at lave et godt produkt.
Bare se hvor meget de gør i grunder/malings delen. Vandslebet og det hele

Der har før været snak omkring Colchesters vanger, og deres mangel på hærdning.  Her kan vi så se at de rent faktisk ER hærdet.

Jeg synes også det er sjovt at se hvor stor en spån de tager, godt nok i messing, da de laver klokken.


David, ja du skal kun være glad for din gamle student.  Det er en fin maskine. Der holder livet ud

Tommy du har ret. Omvendt er det jo vores egen skyld. Vi vil have alt, men ikke betale for det.
Nu er alt snart lukket her i vores del af verden, og vi er afhængige af kineserne. På alle punkter.
Sjovt at det var dig der havde lagt den op på YouTube, synes jo nok navnet lød Dansk.
Så mange tak for den dejlige video. [th] [th] [th]
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #5 Dato: Juni 05, 2019, 15:31:47 »
Sjovt at det var dig der havde lagt den op på YouTube, synes jo nok navnet lød Dansk.
Så mange tak for den dejlige video. [th] [th] [th]

 Det havde jeg ikke engang set. :-[
 
Tak for det RH [th] Meeen, for eftertiden må du altså gerne lige holde dig for øje, hvad der er vigtigst her i verden, Forum eller Youtube. ;D ;D ;D
TAK Jens ]tks[    ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #6 Dato: Juni 05, 2019, 18:07:15 »
Tak for det.

Jeg har faktisk tænkt på at lægge den op flere gange. Men hver gang kommet fra det.


krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #7 Dato: Juni 09, 2019, 19:52:29 »
Fantastisk film. Men hvad vil en Colchester koste idag med alt det håndarbejde. Det med kineserne mener jeg er forkert, de kan også lave kvalitet. De har bare fundet et marked for en lavere kvalitet og billige. Nu sammen ligner I også en Colchester på mange hundrede kilo med en 2 kilo kineser, der er allerede en forskel. Forøvrigt får Mercedes samlet nogle modeller i Kina og får dem tilbage med skib, og Mercedes har bare lagt en standard for det de modtager.
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Fin gammel film om fremstilling af Colchester drejebænke
« Svar #8 Dato: Juni 09, 2019, 20:20:34 »
Selvfølgelig skal man passe på med at generealisere.  Men selvfølgelig laver de dét efter den pris vi vil betale.

Skal det være super kvalitet, så er prisen tæt på det samme, og så kan man lige så godt købe 'lokalt'



Personligt sammenligner jeg ikke en hobby bænk med en Colchester.  Men derimod de Kina maskiner jeg har set, i samme størrelse. Og ja, der er forskel. Stor forskel.
Selvfølgelig er prisen også lavere.  Men netop på maskiner som skal bruges til noget, så skal man ikke spare på kvaliteten.