Forfatter Emne: Cut Off med mini drejebænk  (Læst 7280 gange)

Pcdoctor

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Cut Off med mini drejebænk
« Dato: Januar 03, 2016, 03:02:34 »
Først takker jeg for at få lov til, at være med i jeres selskab.
En lille præsentation: Jeg er 69 år, og har ingen forstand på hverken drejebænk og/eller fræser, ud over hvad YouTube og egne fejl, har lært mig.
Jeg leger med en Weiss  WM180V  mini metaldrejebænk og en Rotwerk RFM 150DS fræser.
Indtil videre har jeg undgået de helt stor ulykker, og har stadig alle fingre og begge øjne.

Et af mine største problemer både med den Sieg Micro metaldrejebænk jeg startede med og ligeledes med Weisen, er Cut off, på grund af den manglende stivhed i disse små drejebænke.
Så faldt jeg tilfældigt over en lille uskyldig video på YouTube.
Uden, at ville kommentere teorien bag, kan jeg kun sige, at for mig, har den virket. Siden jeg begyndte af Cut' off på den måde, har jeg været total uden problemer.

       

           
       

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Cut Off med mini drejebænk
« Svar #1 Dato: Januar 03, 2016, 11:46:46 »
Hej og velkommen til :)

Ja er et godt triks, at vende stålet "på hovedet", selv om det er lidt bøvlet.

Jeg har også en lille drejebænk, ofte bruger jeg et toolbitsstål til afstik, det går ok uden at vende det på hovedet, også i stål.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Cut Off med mini drejebænk
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2016, 01:24:48 »
Jeg har også sådan en lille bænk, og det er en rigtig god ide at vende stikstålet på hovedet og så køre baglæns når man stikke af.
Teorien i det princip er at hvis stikstålet vender rigtigt ja så afbøjer det ind i emnet og spånen bliver tykkere, derimod når man vender stålet om, ja så afbøjer det væk fra emnet og spånen bliver tyndere.

Ps: det at vende stål på hovedet kan også være en fordel hvis man vil undgå at spåner sprøjter ud.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Cut Off med mini drejebænk
« Svar #3 Dato: Januar 04, 2016, 11:53:09 »
Desværre kan det knibe, med at få stålhøjden korrekt, i små drejebænke.

Men der er mange fordele ved at køre på hovedet....

Ved afstik har det også den fordel at spånerne falder  ud af "rillen"

Da jeg var maskinarbejder har også brugt at vende stålet på hovedet, på større drejebænke, for at stik spor til kileremme med fasonstål.
Husk altid at skille tingene ad.

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Cut Off med mini drejebænk
« Svar #4 Dato: Januar 04, 2016, 17:29:30 »
Hej.

Så det samme film klip på youtube for et halv års tid siden som der er henvist til, tænkte at det måtte prøves selvom min bænk vel er mellemstor, 200 mm. i pinolhøjde og 7,5 hk. motor, men det lod sig ikke gøre med den faste stålholder jeg havde på det tidspunkt der var ikke højt nok. Har 2 T spor på tværslæden "på den anden side" af emnet og har så lavet en solid stålholder af en gammel 100 mm. aksel jeg havde liggende, nu har jeg stikke stålet siddende fast der og det er bare supper godt, stålet er rettet op efter måle ur og sidder på hovedet og jeg kører kølevand på så har jeg begge hænder fri til at dreje på håndtaget :D, kan anbefales.

M.v.h.

SZIM. 

Frich

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Cut Off med mini drejebænk
« Svar #5 Dato: August 19, 2016, 21:34:56 »
tak for tippet

har en lille metal worker jeg har primært brugt til at dreje i fiber og messing, men har aldrig rigtig kunne lave cut off med den, men det skal da prøves ;)