Forfatter Emne: Deckel FP1  (Læst 7930 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Deckel FP1
« Dato: Februar 20, 2019, 21:53:17 »
Nå- Den store Lagun fræser (fra en anden tråd) er ude af billedet.

1. Fordi jeg ikke har plads til den i værkstedet, og en impulsiv ide, med at stille den i garagen på den anden side af væggen, er skrottet. Jeg vil ikke have en fræser til at stå, hvor den kan sprøjte spåner på min veteranbil.
2. Fordi den i øvrigt også er solgt. ;D

Jeg har også en lille HJ  horisontalfræser stående, men den viste sig at kræve en meget større omgang end beregnet. Så den er "to do listen" til jeg kommer til at kede mig RIGTIG meget. :P

Det eneste, jeg umiddelbart kan få plads til værkstedet er vist en Deckel / klon. Det giver mindre vandring på X og Y og mindre Z- højde, end jeg har på min bore-fræsemaskine.  Det ved jeg ikke rigtigt, hvor irriteret, jeg ville blive over, men jeg bygger jo ikke storebæltsbroer. Så jeg ved ikke - er den for lille [quest]

Denne her er på DBA i øjeblikket med en del originalt tilbehør. (billede)
https://www.dba.dk/fraeser-deckel-fp1-deckel/id-1051409993/

Den står selvfølgelig i den anden ende  af landet, men sælgeren har ikke selv brugt den, og han ved ikke (kan i hvert fald ikke forklare mig) hvilken konus der er i "krop" og vertikalhovedet, og hvordan antrækket virker.
Den er fra 1960, og jeg mener at have læst noget om en speciel "deckel konus" som ikke passer med andet.
Det ser for mig ud som om de store holdere er MK4 og nok passer i horisontalspindlen - men hvad med det underlige antræk. [quest] Der er nogen, der har flyttet gevindet ud på ydersiden. ;D
De andre (til vertikalhovedet) kan jeg ganske enkelt ikke finde ud af. Sælger siger noget om, at konus 4 holderne passer i en "adapter" i vertikalhovedet. Det kan jeg ikke lige se for mig, og sådan en må jo også tage plads af den i forvejen sparsomme frihøjde.

Er der nogen, som kan afhjælpe min uvidenhed.


Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Deckel FP1
« Svar #1 Dato: Februar 20, 2019, 23:31:10 »
Jeg har en manual til sådan en svend, på dansk endda..

har du læst op på den herinde: http://www.lathes.co.uk/deckel/index.html
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Deckel FP1
« Svar #2 Dato: Februar 21, 2019, 00:51:52 »

Ja jeg har terpet "Lathes" om den, men uden at blive meget klogere. Der står lidt om vertikalspindlen, bl.a. noget med en kort MK4, men ikke rigtig noget, som passer med det ejeren siger om en "adapter" og heller ikke nogen forklaring det mindre værktøj på billedet eller det udvendige antræksgevind. :-\
Det er sikkert mest mig, som er "famler i blinde", men den er ikke så interessant, hvis den kræver noget helt specielt værktøj, som er umuligt at få fat på.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Deckel FP1
« Svar #4 Dato: Februar 21, 2019, 12:10:02 »
Det hedder Butress thread SVJV.

Tak Søren. [th]  Hvor F*** kendte du det mærkelige ord fra. [quest] ;)

Hmm! Det er altså specielt. :-\  Umiddelbart bliver verden jo da ikke nemmere af at være Deckel ejer, hvis ikke lige man har det tilbehør man har brug for i situationen. Nettet flyder ikke over med den slags.
En "konverterings-antræksbolt" til normal MK4 virker logisk, men selv om jeg ikke lige kan se, hvad der skulle være i vejen med det, kan jeg ikke finde en. Måske kunne man lave / få lavet en men [quest] [quest]

Jeg har også været ude og måle på bl.a. mit Granlund rodehoved, og selv om værktøj i den størrelse måske kunne monteres, ville det blive et problem med den lave frihøjde.

Det er uden tvivl en fantastisk lille fræser, men den er sgu nok for avanceret og speciel til mit niveau. :'(
Og igen - hvad skulle jeg gøre, hvis sådan en fandt på at gå i stykker.  ???

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Deckel FP1
« Svar #5 Dato: Februar 21, 2019, 12:34:15 »
Har selv lustet efter en Deckel i mange år, men må jo nøjes med min Aciera F3.
Der er et meget aktivt Deckel forum på PracticalMachinist, som jeg har fulgt med i, i manne år. 
Er arbejdsområdet næsten ikke for lille på en FP1? Jeg har ca et A4 stort område og det er ikke altid nok..

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Deckel FP1
« Svar #6 Dato: Februar 21, 2019, 13:24:49 »
Butress, er det der på dansk hedder savgevind

Men ja, en deckel er generelt for lille til alt man som hobby mand skal bruge den til.
Den er også kun bygget til små fine dimser og dutter


Du kommer ikke uden om en Bridgeport model Tommy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Deckel FP1
« Svar #7 Dato: Februar 21, 2019, 14:32:19 »

Jo! Den er nok også for lille.
Jeg har 50 x 22 cm. "aktiv arbejdsområde på min bore-fræsemaskine og sammen med en god frihøjde er det såmænd OK til mig - men ret meget mindre. [quest] :(
Det er bare sådan en fin maskine, som man let falder for.  ;D ;D :-[

Jeg så en Tos fn20 (ikke til salg) for nogen uger siden. Det er også en ret lille værktøjsfræser. men dog med noget bedre Y og Z mål, som nok var til at leve med. Jeg ved ikke, om den også fås med lidt længere bord (X vandring) end 30 cm.
Den er i hvert fald ikke så speciel som en Deckel. Men priserne på Machineseeker ser godt nok ikke fantastik attraktive ud. :o

Det kan godt være, du har ret RH. De skal bare lige laves i en "lommemodel" først. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Deckel FP1
« Svar #8 Dato: Februar 21, 2019, 17:36:33 »
En skam jeg ikke kan finde billedet. Fordi at sidste år på en auktion var der en lille fræser til salg. Dog med Bridgeport hovede osv.
Den var ret fiks


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Deckel FP1
« Svar #9 Dato: Februar 21, 2019, 18:58:44 »
En skam jeg ikke kan finde billedet. Fordi at sidste år på en auktion var der en lille fræser til salg. Dog med Bridgeport hovede osv.
Den var ret fiks

Jeg har faktisk også på et tidspunkt set en Bridgeport lignende "ting" i en fornuftig størrelse til salg et sted Thy.
Tror det var en kineser, som var i meget dårlig stand - og så dukkede den ikke lige op på et tidspunkt, hvor jeg var grebet af tanken om at skifte. ;D

Men det rigtige findes da sikkert et eller andet sted. Det er bare et spørgsmål om at vente ----- og vente og vente.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

David

  • Gæst
Sv: Deckel FP1
« Svar #10 Dato: Februar 21, 2019, 19:33:20 »
Jeg solgte min schaublin 13 fræser fra 1954 mener jeg den var...Til fordel for en bridgeport type fræser (supermax) og det var netop pga. for små vandringer og manglende borehovede...Og har ikke fortrudt et sekund...

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Deckel FP1
« Svar #11 Dato: Februar 21, 2019, 19:55:37 »
Jeg solgte min schaublin 13 fræser fra 1954 mener jeg den var...Til fordel for en bridgeport type fræser (supermax) og det var netop pga. for små vandringer og manglende borehovede...Og har ikke fortrudt et sekund...

Jeg forstår det udmærket David, og hvis både den og jeg kunne være i værkstedet på samme tid, havde jeg også købt Lagun maskinen.  ;)

Der er i øvrigt en Supermax på G&G + en Wonsen på DBA i øjeblikket. Begge Bridgeport kloner og begge i samme størrelse.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Deckel FP1
« Svar #12 Dato: Februar 21, 2019, 21:15:37 »
Hvorfor køber du ikke bare en Pedersen nede hos Matthies.... [quest] [quest]

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Deckel FP1
« Svar #13 Dato: Februar 21, 2019, 21:31:33 »
De andre er jo det rene kina halløj.....Måske kineserne kan høre alt hva du siger, og måske endu værre- alt hva du gør ved konen.... :) :) :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Deckel FP1
« Svar #14 Dato: Februar 21, 2019, 22:07:14 »
Villy: Fordi en Pedersen stort set fylder det samme som en bridgeport - lige bortset fra højden, og den er ikke så vigtig. Desuden er der ikke ret mange Pedersen med borespindel.

Wonsen ved jeg ikke med, men Supermax er fra Taiwan, og det er vel ikke så dårligt - jeg tror heller ikke, at de lytter med under dynen. ;D

Jeg skal nu ikke have nogen af dem. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.