Forfatter Emne: Bore på fræser...  (Læst 4805 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Bore på fræser...
« Dato: Februar 05, 2019, 20:59:06 »
Nogle herinde som har erfaring eller kendskab til at bruge fræser som søjleboremaskine...?? Går med nogle tanker omkring at udskifte min pedersen fræser og arboga søjleboremaskine med en fræser med godt borehoved....Kunne være en maho 700 eller 800, de skulle være rigtig alsidige ......Bare et eksempel, kunne være andet mærke...Input ønskes ... [th] :) mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Bore på fræser...
« Svar #1 Dato: Februar 05, 2019, 21:54:28 »
Du kunne jo også købe et borende vertikalhoved, til din Pedersen, mon ikke Matias kan klare det ?
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Bore på fræser...
« Svar #2 Dato: Februar 05, 2019, 22:05:07 »
Jeg har borende på min prvomajska og bridgeport.
Og det er virkelig en funktion jeg bruger ofte. Jeg ville ikke være foruden.
Fordelen ved Bridgeport'en, er at den kan bore i vinkel, med tilspænding, fordi at den har tilspænding i selve spindlen
Efter jeg fik den, bruger jeg kun ganske sjældent (aldrig) mine søjleboremaskiner

De fleste andre har kun tilspænding i knæet, så de kan kun bore med med tilspænding hvis boret er vinkelret på.
« Senest Redigeret: Februar 05, 2019, 22:06:46 af RH »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Bore på fræser...
« Svar #3 Dato: Februar 06, 2019, 00:54:10 »
Du kunne også købe et krydsbord til din Aboga søjleboremaskine, så er det problem løst. For så mange huller skal du ikke lave, med minder at du skal have en industriproduktion. Og så skal man til at være moms registeret så det bliver for bøvlet og din invisterring tjener sig aldrig hjem

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Bore på fræser...
« Svar #4 Dato: Februar 06, 2019, 20:17:13 »
Nej Hans jeg har krydsbord på arboga, det er for at få mere plads....Ja jens du har helt ret, men min fræser har ingen ilgang og kan ikke vippe planet.....RH hvor stor vandring er der på borehoved på BP, nå nej den har jo ikke iso 40....Fuck det -hvor stor vandring  [quest] [quest]

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Bore på fræser...
« Svar #5 Dato: Februar 07, 2019, 06:31:57 »
Hej Villy.
Jeg mener det er 150mm, men dette udklip siger 125mm (quill travle)
Jeg kigger lige min om lidt.
Vedr. R8, så kan du altid kigge efter en kopi, med iso?

Og for lige at knytte en kommentar til Hans' svar.
En borespindel kan jo bruges til mange ting. Især på en fræser pga dens stivhed/præcision. Det kan ikke sammlignes med en søjleboremaskine med krydsbord.

Noget andet er, at mit indtryk at mange herinde blot bruger maskinerne til hobby. Derfor er der nok ingen der reelt kommer til at tjene de penge hjem igen. Men da det er hobby, og ren fornøjelse så går det vel? Man skal også tænke på hvad der er mest bekvemmeligt.

Nu bruger jeg feks. tit mine fræsere til at lægge huller ud med. Hvor efter at bore dem. Der er det rart med fræserens præcision, men også en borende spindel.

På mit arbejde har vi ingen fræsere med borende spindel, men borer tit huller med dem. Det er forfærdeligt. Især hvis det er små bor, så har man ingen føling med det, da man skal stå og løfte det tunge knæ op samtidig.

Jeg kan kun bakke op om Villys ide.
En borende spindel er godt
« Senest Redigeret: Februar 07, 2019, 06:33:59 af RH »

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Bore på fræser...
« Svar #6 Dato: Februar 08, 2019, 12:39:34 »
Ja vi må se hva der sker.....Orker næsten ikke og skal til og sælge min Pedersen og Arboga 2508 ......
For ikke at tale om selve flytningen....5 makkere på besøg og 5000 øl..... 8) [th]