Forfatter Emne: Drejebænk KapemaType GH1640A  (Læst 26054 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #15 Dato: Januar 28, 2019, 16:51:01 »
Vil du have en kraftig drejebænk, i superkvalitet så prøv at kik på denne her, ved ikke hvad den koster.
Det er virkelig en kvalitetsmaskine, som har alle de kræfter du får behov for...
https://www.sandfeld.com/brugt-vdf-hanseat-640-drejebaenk-320-x-1500-x-65-mm/2018215/
Husk altid at skille tingene ad.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #16 Dato: Januar 28, 2019, 19:50:50 »
Hej
Hvad skal du give for den?


De kina maskiner jeg haft rørt ved, har alle skuffet.

På den lokale tekniske skole fik de for nogle år siden købt nogle knuth maskiner. 
Finishen og generel kvalitet på maskinerne er virkelig ringe.
De er svage, og manden de har til at reparere maskinerne der, fortalte mig at de har en del (mange) problemer med dem.


Min erfaring med drejebænke er 8 ugers intens arbejde/læring/fusk på Tekniske skole i Herning for 10 år siden, hvor jeg drejede i alm. stål og alu. slå gevind, og almen drejning..Købte så en 250x550 kina bænk er 11.000 kr for 1,5 år siden som jeg har brugt flittigt til alverdens ting og sager, dreje bøsninger små værktøjer m.m. så jeg er ikke helt grøn i det dreje halløj, er ikke uddannet maskinearbejder, men kleinsmed så ved naturligvis en del om metalbearbejdning...Den skal bruges bla. til de slags ting jeg har beskrevet, men i større målestok, og det kunne min lige solgte bænk ikke magte. Jeg var sån set rimelige tilfreds med den, da den lavede en rimelig finnish (i følge mig selv) på smede niveau, men den var simpelhen for lille, den kunne f.eks max skrub dreje 1,5 mm, og så blev jeg træt af den...Tabte ca. 1800 kr på den ved salg efter ha haft den i 1,5 år og det synes jeg er billigt sluppet...Så nu er jeg på jagt efter en noget større drejebænk der kan magte noget mere, men har svært med og beslutte mig om jeg vil bruge 30-50 k til enten en spritny eller brugt bænk...Den Kina bænk GH 1640 A koster 60K men kan nok måske få den til 55K (messe pris) . Jeg besøgte Kapema i Thisted i fredags og så en mindre model GH 1440 A , da model GH 1640 A var pt udsolgt..Og den mindre model virkede til og være kraftig opbygget, med bla. 200 mm 3 klo centreringe patron, med hurtigskift stålholder, digital udlæg og den kunne jeg købe for 43K plus moms, men den har ikke støbejerns understel ligesom, den større GH 1640 A men passer perfekt ind i min 16 m2 store værksted..Jeg har også kikket på andre kina bænke i samme dimension men billigere i prisen, men der er altså tydelig forskel fra dem til de bænke Kapema sælger, så der er altså forskel på kina bænkede i følge min egen vurdering....

Han var ked af de havde skiftet Colchester/Tos og Pedersen maskiner ud med dem.
En klar forringelse.



Jeg kender andre der har købt 'store' kineser fræsere (~1500kg)
Hvor der var flere fejl/mangler fra fabrikken af. Og leverandøren formåede ikke at udbredre alle fejl.



Men, hvad skal du bruge den til?
Hvad har du af forventer, og ikke mindst, erfaringer med drejebænke?

Personligt ville jeg aldrig købe en kinesisk maskine. Så hellere en ældre europæisk maskine.
Selvom de er ældre, og måske kan virke brugte, kan du godt forvente at du alligevel får en bedre maskine.
« Senest Redigeret: Januar 28, 2019, 20:10:16 af Spsmed »

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #17 Dato: Januar 28, 2019, 20:14:28 »
Sådan en maskine kan hedde feks. Weiss 330 eller Quantum 330x1000 og meget andet afhængig af hvad importøren synes ,
Jeg har Quantum maskinen den er ok til de 600 kg den vejer, men ikke i forhold til en Weiler på 1500 kg
jeg har tilpasset kilenoterne på slæderne lidt, koniciteten var ok men ikke indstillings området.
mvh jens


Hvad udgør forskelen imellem din kineser bænk på 600 kg og din Weiler på 1500 kg, er den tunge mere præsis eller hvad..?

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #18 Dato: Januar 28, 2019, 20:21:43 »

RH

Den står oven i købet på "min" ø. [th]  :D

Indrømmet, hvis jeg havde behovet, pladsen OG pengene ;) så kikkede jeg også på den før jeg købte andet. [th] [th]

Det jeg somme tider opponerer lidt imod, er blot den holdning at asiaterne BARE IKKE KAN lave maskiner. Det kan de altså godt, og vil man gerne have nyt, så er det vel for nogenlunde almindelig menneskers den eneste mulighed.

Sådan en TOS maskine har jeg også luret på .. Sandfeld maskiner i Herning har en til salg for 44K plus moms

  https://www.sandfeld.com/brugt-tos-sn-40-b-drejebaenk-200-x-1000-x-508-mm/2019055/

Det skulle være en god bænk med krafig motor med er selvfølig brugt, og sælges uden garenti, men hvad det så man får, en slidt maskine eller ok maskine, hvad skal man kikke efter for og sikre den er i orden, for det dælme træls og købe en gammel maskine man skal ofre på kort tid efter
Det behøver den ikke være gammel for.
Jeg snakkede/skrev med en gut forleden, med en 1m drejebænk fra kina.  Og efter 6mdr var olien i spindel gearkassen fyldt med spåner.
Der er ikke et godt tegn..


Men kig på maskinens generelle stand

Er vangerne ramponeret? Er malingen slidt helt af?
Kører slæder fint, i hele deres vandring?
Er der slup i spindler/møtrik?
Kig i røret på pinoldokken, og se om det er ridset/hakket osv
Kan den køre i alle gear?  Støjer den meget?



Blot for at nævne et par ting du skal kigge efter.

De spåner i gearkasse olie er det fra selve gear tandhjulene eller hvad....?

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #19 Dato: Januar 28, 2019, 20:32:25 »
Der er også denne her Taiwan bænk og der koster 25 K plus moms sprit ny og der følger en hurtigskift stålholder med til den...Er sån en maskinen i orden..?

https://admaskiner.dk/maskiner/brugte-maskiner/runmaster-13-36gh-330x1000-mm/

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #20 Dato: Januar 29, 2019, 00:26:54 »


Sådan en TOS maskine har jeg også luret på .. Sandfeld maskiner i Herning har en til salg for 44K plus moms

  https://www.sandfeld.com/brugt-tos-sn-40-b-drejebaenk-200-x-1000-x-508-mm/2019055/

Det skulle være en god bænk med krafig motor med er selvfølig brugt, og sælges uden garenti, men hvad det så man får, en slidt maskine eller ok maskine, hvad skal man kikke efter for og sikre den er i orden, for det dælme træls og købe en gammel maskine man skal ofre på kort tid efter

Jeg ville ikke være bange for at købe  ovennævnte  maskine.

En anden ting er. Når du handler med en moms reg. forhandler og ikke privet.  Så har du altid 2 års reklamations ret og den kan ikke fraviges den er der og er lovbestemt








RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #21 Dato: Januar 29, 2019, 11:43:36 »
Den sidste du nævner, synes jeg ser noget klein ud
Til hobby er den sikkert god

Hvad koster denne?

https://admaskiner.dk/maskiner/brugte-maskiner/drejebaenke-og-cnc-drejebaenke/colchester-trumph-2000-190x750/

(Ville jeg personligt hellere have)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #22 Dato: Januar 29, 2019, 13:24:41 »
Jeg snakkede med ham der har AD maskiner sidste uge og jeg mener han sagde den grønne Colchester du linkede til lige er blevet solgt til vistnok omkring 35k

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #23 Dato: Januar 29, 2019, 13:56:33 »
Med hensyn til den bænk fra dødsboet..
Pakdåser, o-ringe og lejer har jo også stået stille i alle de år. Tænker når den bliver fyret op og bliver varm, så vælter olien ud alle steder.
Der er jo en grund til at man ikke bare tager en bilmotor der har stået stille i 30-40 år og smider i, uden at renovere den.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #24 Dato: Januar 29, 2019, 14:08:19 »
Jeg snakkede med ham der har AD maskiner sidste uge og jeg mener han sagde den grønne Colchester du linkede til lige er blevet solgt til vistnok omkring 35k

Altså nok godt 40K incl. moms.

Det lyder vel umiddelbart OK for en god bænk, som mange hobbyfolk har plads til.

Det er måske et dumt spørgsmål :-[ men kú sådan en finde på at være i tommer [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #25 Dato: Januar 29, 2019, 18:22:38 »
Ja det kunne den godt. Men så er den importeret senere.
De er normalt alle solgt med metriske skalaer.

Men de kan alle skære tomme/metrisk. Og man kunne vælge om man ville have tomme eller metrisk gevindur.

Jeg kan ikke huske hvorfor den er grøn, mener de har solgt til et bestemt marked. De er normalt en anden farve.
Har ellers hørt det en gang.

Denne ser pæn og velholdt ud, selvom farven ikke lige er mig

Prisen er høj, som privat
Men hos en forhandler er den nok ok

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #26 Dato: Januar 29, 2019, 21:10:27 »
Kikkede på denne her stor kineser bænk i dag den er 207 cm lang med en 7 hk motor med digital udlæg, støbejernsunderstel, 2 trins motor, 200 mm 3 klo patron, alle gear virker, vangerne ser fine ud slæden kører godt på vangerne, ingen ridser og hakker i pinol dokken, normal slør i håndtagene, den er beskidt men det kan der jo gøres noget ved, 4 klo samt drejeplan og hel og medløbende briller medfølger...Hurtigskift med 5 stål holder medfølger også, samt lidt stål...Har selv kørt med den ude på mit arbejde hos Vestas i Lem og der fik jeg en god indtryk af den til mit behov..Den er kun 10 år gammel og har stået på et vedligeholdelse værksted, så det nok begrænset hvor slidt/brugt den er..Kan købe den til 30K plus moms
« Senest Redigeret: Januar 29, 2019, 21:19:13 af Spsmed »

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #27 Dato: Februar 01, 2019, 19:14:23 »
På min Quantum 330 er vangebroen ca. 200x200mm på en Weiler vel ca.400x400mm det giver stivhed, Weileren som jeg taler om købte
min broder af Teknologisk Institut for 6000 kr fremtrækket var totalt opslidt, der var skabe fyldt med Amerikaner tænger i alle størelser
da han skilte fremtrækket ad var der bare en del som i forhold til mærkningen var vendt på hovedet ved samlingen, så var det klaret,
hans søn stod forrest i køen, så der er den nu.
Ang. min Quantum som var fire år og kom fra Maskinmester skolen tømte jeg gearkassen for olie og skrabede al støbe sandet og spånner som sad i malingen, støvsugede og malte den igen maling er god til at holde sandet fast.
De havde ikke behandlet den særlig fagmæssig centrerepatronen var var bare klasket på konussen uden rengøring.
mvh jens
PS: Den kineser du har kikket på som hedder 16x40 er jo samme størelse som Kapemaen, den ser fin ud til prisen.
mvh jens
« Senest Redigeret: Februar 01, 2019, 19:32:41 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Finn Gevind

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #28 Dato: Februar 02, 2019, 13:28:51 »
Halløj.

Den der med at kineserværktøj er sekundavarer, holder ikke altid. Jeg købte i 2005 en fabriksny kineserbænk hos MECA maskiner i Hobro. Det er en LUPIN D6236A D356x1000KL, den blev også solgt under navnet Quantum, men der var prisen bare 16.000 kr højere. Motoren er på 3 hk og den vejer 860 kg. Jeg har været ualmindelig tilfreds med den, godtnok bliver det ikke til så meget drejeri, men den har aldrig svigtet mig. Og nej, det er jo ikke en sværgodsbænk, men den har fint klaret mine opgaver. Med hensyn til stabilitet og hvordan den slæderne kører kan jeg kun være tilfreds, den klarer fint at stikke med plattestål i syrefast materiale, jeg har dog kun prøvet i emner op til 65 mm i diameter.

Så jeg ville ikke være nervøs for at købe den først nævnte maskine.

Mvh Finn

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #29 Dato: Februar 03, 2019, 13:50:25 »
På min Quantum 330 er vangebroen ca. 200x200mm på en Weiler vel ca.400x400mm det giver stivhed, Weileren som jeg taler om købte
min broder af Teknologisk Institut for 6000 kr fremtrækket var totalt opslidt, der var skabe fyldt med Amerikaner tænger i alle størelser
da han skilte fremtrækket ad var der bare en del som i forhold til mærkningen var vendt på hovedet ved samlingen, så var det klaret,
hans søn stod forrest i køen, så der er den nu.
Ang. min Quantum som var fire år og kom fra Maskinmester skolen tømte jeg gearkassen for olie og skrabede al støbe sandet og spånner som sad i malingen, støvsugede og malte den igen maling er god til at holde sandet fast.
De havde ikke behandlet den særlig fagmæssig centrerepatronen var var bare klasket på konussen uden rengøring.
mvh jens
PS: Den kineser du har kikket på som hedder 16x40 er jo samme størelse som Kapemaen, den ser fin ud til prisen.
mvh jens




Jeg får den hjem på Fredag næste uge, jeg har undersøgt dens historik og alle siger (Vestas smede i vedligeholdsafdelingen) at den er præsis nok og uden fejl, den køber jeg til 30K + moms, den er ihvertifalde kraftig nok til mig...Så det forhåbenligt slut med ikke og kan stikke emner af med stikstål, for det kunne den forgående lille kineser med 750 watt motor dælme ikke, til min store irritation/fustration    >:( Så mangler jeg bare en god stabil lille fræser, så jeg glad  :D  leder med lys og lygte..Vil gerne købe en Deckel FP1  8)
« Senest Redigeret: Februar 03, 2019, 13:55:46 af Spsmed »