Forfatter Emne: Svejsemaskine  (Læst 4779 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Svejsemaskine
« Dato: Januar 08, 2019, 14:44:02 »
Dav i gruppen

Jeg overvejer om jeg skal til svejse, bare sådan lidt hjemmearbejde. Jeg er ikke pro svejser med sådan lidt af hvert.

Hvilken maskine kan komme på tale? Co2 eller pinde.

Hi
ivan

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Svejsemaskine
« Svar #1 Dato: Januar 08, 2019, 18:02:46 »
Det kommer an på hvad du skal svejse. Altså hvor tyndt materialet er.
Mag (co2) har fordele, men der er flere udgifter forbundet med det, kontra elektrode.

Køber du feks. Et Tig værk, kan du svejse i tynd plade, tyk plade osv. Men samtidig har de fleste også indbygget Elektrode funktion.

Jeg har selv et tig værk, og synes klart det er den bedste svejsemetode. Men igen, det afhænger af opgaven. Nogle ting er jo bedre/nemmere bare at smelte sammen med en elektrode.

Uanset hvad, kan det betale sig at købe et kendt mærke.
Der er mange gode brugte til salg

Esab, migatronic eller kemppi
« Senest Redigeret: Januar 08, 2019, 18:04:30 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Svejsemaskine
« Svar #2 Dato: Januar 08, 2019, 18:32:48 »
Ved ikke om du har set tråden, men jeg har lige købt en Inverter el svejser fra HN for 998 kr (sidste dag den er på tilbud er i dag, ellers koster den 1499kr.)
Jeg har et fint ESAB æg, men det er ikke ligefrem nemt at flytte rundt på, så derfor købte jeg den lille inverter, den svejser forbavsende godt, så skal du kun bruge en svejser i ny og næ synes jeg det er et godt bud.
Og supernem at svejse med, da der er hotstart, og den fylder jo ikke meget at have stående.

du kan se min tråd her http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2233.0
Husk altid at skille tingene ad.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Svejsemaskine
« Svar #3 Dato: Januar 22, 2019, 16:18:49 »
Dav i gruppen

Jeg har, efter at have læst indlæg, kikket på en Migatronic rally mig 161i.

Kendt mærke, burde altid kunne få dele til o.s.v., men det er måske overkill til en som mig. ;)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Svejsemaskine
« Svar #4 Dato: Januar 22, 2019, 18:52:35 »
Har du besluttet dig for en co2 svejser, er det et fint valg, du skal ikke gå længere ned i størrelse, hvis du også vil kunne svejse lidt tykkere ting.
Husk altid at skille tingene ad.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Svejsemaskine
« Svar #5 Dato: Januar 23, 2019, 15:59:25 »
Dav i gruppen

Den kan jo det hele, MIG/MAK, TIG og MMA

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Svejsemaskine
« Svar #6 Dato: Januar 23, 2019, 18:53:44 »
Ja det blev jeg også klogere på i den anden tråd, det virker jo som et rigtig godt valg, den kan også svejse med rørtråd "med indbygget beskyttelsesgas", så du ikke behøves at have en co2/blandgas-flaske
Husk altid at skille tingene ad.