Forfatter Emne: Skal lave en låge  (Læst 6761 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Skal lave en låge
« Dato: Januar 08, 2019, 14:39:33 »
Dav i gruppen

Er der en "træsmed" ;) med i gruppen.

Jeg skal, her til foråret, laven låge til min søster.

Mål : 1320*850

Matrialer: jeg tænker på at lave rammen af T1 lægter, beklædning vil min søster have 6mm mdf malet hvide, i noget klinkebyg.

Er der nogen af alle Jer meget vidende gutter der har nogen input til mat. bygning af låge og lig.

Hi
Ivan

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Skal lave en låge
« Svar #1 Dato: Januar 08, 2019, 18:45:38 »
Snakker vi inde eller ude lågen skal være ?  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Skal lave en låge
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2019, 10:05:47 »

Det er en udelåge

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Skal lave en låge
« Svar #3 Dato: Januar 09, 2019, 10:12:53 »
så ville jeg i alt fald holde mig lagt væk fra mdf
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Skal lave en låge
« Svar #4 Dato: Januar 09, 2019, 17:50:52 »
Jeg ville nok vælge trykimprægnerede reglar og evt noget tyndt douglasplade, det der trailerplade. Ved ikke om MDF fåes i vandfast?
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Skal lave en låge
« Svar #5 Dato: Januar 10, 2019, 16:02:55 »
Jeg går ud fra, at de 1320 mm er bredden og de 850 mm er højden.

En så bred låge i træ stiller store krav til konstruktionen, hvis du vil undgå, at den lige så stille begynder at "hænge". Bedst vil det være at lave en dobbelt låge med hængsler på begge portstolper.

I gamle dage hed MDF-plade "hård masonit", der kunne fås i en oliebehandlet, ekstra hårdtpresset udgave. Men den pladetype findes næppe mere. Jeg vil derfor ligesom Søren foreslå "trailerplade", der også kaldes støbefiner. Det er filmbelagt, vandfast birkekrydsfiner og det fås glat på begge sider i tykkelser fra ca. 9. mm og opefter.

Til rammen kan regler som nævnt bruges. Bedre vil det måske være med certificeret, tørret spærtræ i smalt mål - eller flækket på langs på en rundsav.

Det lyder ikke, som om du er fortrolig med svalehaler eller fingertapper, så jeg vil nok anbefale dig at dyvle rammen sammen. Brug rigeligt med 10 mm bøgedyvler og husk, at limen skal være vandfast og beregnet til udebrug.

Det er ikke nok at lave en firkantet ramme - heller ikke hvis den beklædes på begge sider med en ubrudt plade. Der SKAL som minimum en diagonalstiver fra øverste "frie" hjørne af rammen og ned til nederste hjørne i hængselsiden. Det er vigtigt, at den vender den rigtige vej. Brug rigeligt med lim og dyvler.

Beklæder du kun rammen på den ene side, er der risiko for, at den slår sig på grund af "træk" på beklædningssiden. Alle træprodukter slår sig i varierende fugt og temperatur.

Lågen kan eventuelt også laves som en helt klassisk (gammeldags) konstruktion med klinklagte brædder på en Z-profil, igen med diagonalen fra det frie øverste hjørne til nederste hjørne i hængselsiden. Umiddelbart vil jeg tro, at det giver det flotteste og bedste resultat, men det kræver, at du laver en dobbeltlåge. En alt for bred låge trækker sig ubønhørligt skæv over tid.
« Senest Redigeret: Januar 10, 2019, 16:04:45 af BlueHawk »

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Skal lave en låge
« Svar #6 Dato: Januar 11, 2019, 11:58:16 »
Dav i gruppen

BlueHawk, du ret det med at det er en meget bred låge, har sagt til min søster at den er for bred. Nix ikke noget at gøre den skal være i et stykke :-\. Derfor vil hun have et hjul i  den frie side og låge skal naturligvis beklædes på begge sider. Støbe/trailer plade den havde jeg ikke lige tænkt på [th], tror at søster syntes at den er for dyr(skal lige finde ud af hvad prisen er her i Odense)

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Skal lave en låge
« Svar #7 Dato: Januar 11, 2019, 12:03:54 »
Dav i gruppen

BlueHawk, du ret det med at det er en meget bred låge, har sagt til min søster at den er for bred. Nix ikke noget at gøre den skal være i et stykke :-\. Derfor vil hun have et hjul i  den frie side og låge skal naturligvis beklædes på begge sider. Støbe/trailer plade den havde jeg ikke lige tænkt på [th], tror at søster syntes at den er for dyr(skal lige finde ud af hvad prisen er her i Odense)

det er kun godt at det er i odense, tror ikke du finder det meget billigere end her http://www.olt2.dk/index.asp?SeltypeQ=250060
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Skal lave en låge
« Svar #8 Dato: Januar 11, 2019, 12:49:16 »

At den er lidt bred, er vel ikke noget problem, for en "karosseriplade" i en fast ramme. Det giver sig ikke, så det bliver udelukkende et spørgsmål om hængsler og det de skal sidde på.

Jeg tror MDF er mindst lige så dyr, som de plader Neubert linker til, og hvis ikke du vil i gang igen til næste år, så lav den af noget der kan holde. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Skal lave en låge
« Svar #9 Dato: Januar 11, 2019, 12:52:24 »
Dav i gruppen

BlueHawk, du ret det med at det er en meget bred låge, har sagt til min søster at den er for bred. Nix ikke noget at gøre den skal være i et stykke :-\. Derfor vil hun have et hjul i  den frie side og låge skal naturligvis beklædes på begge sider. Støbe/trailer plade den havde jeg ikke lige tænkt på [th], tror at søster syntes at den er for dyr(skal lige finde ud af hvad prisen er her i Odense)

Din søster lyder som nogle af de ingeniører jeg arbejder for.. 😁😁 Nogle af dem tager da heldigvis imod sund fornuft. 😉
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Skal lave en låge
« Svar #10 Dato: Januar 11, 2019, 13:05:38 »
Dav i gruppen

BlueHawk, du ret det med at det er en meget bred låge, har sagt til min søster at den er for bred. Nix ikke noget at gøre den skal være i et stykke :-\. Derfor vil hun have et hjul i  den frie side og låge skal naturligvis beklædes på begge sider. Støbe/trailer plade den havde jeg ikke lige tænkt på [th], tror at søster syntes at den er for dyr(skal lige finde ud af hvad prisen er her i Odense)

Din søster lyder som nogle af de ingeniører jeg arbejder for.. 😁😁 Nogle af dem tager da heldigvis imod sund fornuft. 😉

Ja omend der er langt imellem dem, så findes de dog  ;D ;D
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Skal lave en låge
« Svar #11 Dato: Januar 11, 2019, 14:26:33 »
Nu ved jeg god at det skal være en træ låge. Men kunne du ikke så et par frø for hende, for at lave en stål låge eller stål ramme og så beklæde den med de ønskede profil brædder?

jimbo's garage på youtube laver ret mange af sådanne låger, såfremt man skulle mangle noget inspiration.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Skal lave en låge
« Svar #12 Dato: Januar 19, 2019, 13:37:07 »
Dav i gruppen

Jeg har prøvet at så nogle små frø, det hjælper ikke låge skal være i et stykke.  :-X
Stål ramme var måske nok godt, men jeg har ikke grej til til at svejse, ::)
Støbe plade bliver for dyrt, så mange penge har hun ikke til dette projekt.

Sidste nyt, nu snakker hun riv net, skal lige finde ud af hvad det koster.

Takker for alle jeres input.  [th]

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Skal lave en låge
« Svar #13 Dato: Januar 19, 2019, 13:53:29 »

Ja kvinder kan være en svær opgave i sig selv.  ;D ;D ;D

Held og lykke. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Skal lave en låge
« Svar #14 Dato: Januar 19, 2019, 14:46:30 »

Ja kvinder kan være en svær opgave i sig selv.  ;D ;D ;D

Held og lykke. [th]

End sige, håbløs opgave  ;D ;D

Rionet er da heldigvis til at komme til for få penge (ca 100kr i jem og fusk)

bortset fra det så er min egen dobbelt låge/port lavet af 36x56 lægter og klink beklædt med alm 16x100 brædder.
den er dog kun 106cm i breden og 176 i højden.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.