Forfatter Emne: Brugt fræser købes .... måske  (Læst 8836 gange)

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #15 Dato: Februar 25, 2020, 17:09:06 »
Hej Hans.

Jeg har s'gu ikke plads... ;D Havde jeg haft mere plads, havde jeg sikkert blot fyldt det op alligevel.

Og jeg skal heller ikke lave så meget med dem, at jeg kan forsvare at have flere.

Det er kun af en indre værktøjstrang.. og for at få afløb for at pille ved ting.

Mvh.
Erik

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #16 Dato: Februar 25, 2020, 18:09:30 »
Så så, rolig nu gutter.
Der er altså intet mudderkast i at have en snak/diskussion..
Hvis det læses sådan, så er det misforstået..
Jeg har i hvert fald ikke opfatter det som værende negativt..


Men du skriver selv Erik, at hvis 'jeg havde, så var'....

Det kan tolkes som at man synes ens eget altid vil være det bedste.

Sådan valgte jeg at tolke det.
Og derfor også mit svar.
Altså at jeg kun vil anbefale en Bridgeport fordi at det er dét jeg har.

Men et svar som er skrevet ud fra erfaringer, og ikke blot hvilken jeg synes er flottest.
Men jeg har den netop fordi at den gør sig så godt i et hobbyværksted..
Jeg ved at der er utrolig mange der ville mene en deckel er total overdrevet til de flestes behov. Både pris men også 'kvalitet'..



Noget andet er, - jeg er ret lige glad med hvad andre synes om det jeg har, eller noget jeg synes om
Så det skal du/i ikke tænke så meget på.
Så i kan frit skrive hvad i vil og mener. Men vil dog altid være klar til at modargumentere. Ret skal være ret.






Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #17 Dato: Februar 25, 2020, 19:36:47 »

Der er i hvert fald ingen grund til at starte en ordkrig om "mærkevarer" fordi Bluehawk stiller et spørgsmål. Det har hverken han eller nogen andre noget ud af.

RH Du søger tilbehør til din Prvomajska. Hvad med at købe denne her, beholde alt det dejlige grej, og sælge fræseren bagefter.
Med alt det legetøj, gider du aldrig bruge Bridgeporten igen. ;D ;D ;D

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/fraeser/annonce/46856927-vaerktoejs-fraeser-prvomajska-alg-100
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #18 Dato: Februar 25, 2020, 20:42:28 »
Nej bare rolig Tommy.
Det er ikke en mærkekrig.  Det må gerne være en klon. Bare det er en Bridgeport klon


Du er ikke den første der har sendt den til mig, med samme tanke.
Og tak for det.
Men jeg har siden jeg købte min Bridgeport brugt Prvomajska'en 4 gange.
Og det var kun for at køre lidt med den også

Men den er altid alt for lille.
Både dens vandring men også byggehøjde. Så den er dum at stå ved
Det er jo kun legetøjs størrelse 

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #19 Dato: Februar 25, 2020, 23:17:22 »
Byggehøjde / Legetøjs størrelse. Selv en "lille" Arboga kan bearbejde store ting.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #20 Dato: Februar 26, 2020, 00:44:49 »
Jeg kan lige  se at en Bridgeport som har stået på en værksted i 25 år og er kommet ned i en pris hvor vi kan være med. Når jeg ser ovenfor foto så er elle de trækstænger , håndtag som sidder over alt. De er da slit, og så skal man til at bore op og sætte nye bøsninger i. Uden tvivl den er god når den er ny, men jeg vil ikke købe den som brugt

Jeg er nu godt til freds med min Pedersen Den kan det jeg skal bruge den til og ikke mere, og så er den altid nem at holde ren


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #21 Dato: Februar 26, 2020, 06:19:22 »
Jeg kan lige  se at en Bridgeport som har stået på en værksted i 25 år og er kommet ned i en pris hvor vi kan være med. Når jeg ser ovenfor foto så er elle de trækstænger , håndtag som sidder over alt. De er da slit, og så skal man til at bore op og sætte nye bøsninger i. Uden tvivl den er god når den er ny, men jeg vil ikke købe den som brugt

Jeg er nu godt til freds med min Pedersen Den kan det jeg skal bruge den til og ikke mere, og så er den altid nem at holde ren
'alle de håndtag'. - den må du lige uddybe

Der sidder håndtag på x/y/z - håndtag til borende spindel, håndtag til ind/udkobling af tilspænding på borespindel. Håndtag til tilspændings hastighed, og håndtag til ind/frakobling af denne.

De sidste 4 nævnte bruges kun når man skal bore med tilspænding på den. Altså garanteret ikke ofte. 
Ud over det er ikke flere end færre på andre fræsere.
Og hvorfor at de skulle slides hurtigere end andre forstår jeg slet ikke..
Flere af dem er endda lejret med kugle/nålelejer


PS, som du ser her, er en Pedersen ikke nemmere at holde ren end andre
« Senest Redigeret: Februar 26, 2020, 07:12:25 af RH »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #22 Dato: Februar 26, 2020, 06:22:03 »
Byggehøjde / Legetøjs størrelse. Selv en "lille" Arboga kan bearbejde store ting.
Ja det er da en fiks lille maskine.
Var også glad for min, trods dens mange begrænsninger.

Den har dog også noget højere afstand mellem Z end en lille deckel.

Men de to skal slet ikke sammenlignes.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #23 Dato: Februar 26, 2020, 11:13:46 »
Jeg godt mærke, at det ikke længere handler ret meget om Bluehawks spørgsmål. ;D

Bluehawk. Ja, du kan sagtens være heldig at finde en god og anvendelig fræser inden for dit budget. De har alle deres begrænsninger, så tag en med, som kender dit behov og ikke er "mærkefreak".  ;)

Jeg har en Scantool bore fræsemaskine. Den er ikke til store opgaver, men jeg skal heller ikke bygge storebæltsbroer. ;) Nogen ting tager "lidt" tid, og fantasien bliver af og til udfordret med opspændinger. Til gengæld tror jeg ikke, at den kan gå i stykker :) og det synes jeg er vigtigt.
Den dækker mit behov, men det er næsten helt sikkert ikke sådan en, du skal have. Der findes meget andet

Lad være med at have travlt. ;) Den rigtige dukker op - helt lige som med kvinder. ;D

 
« Senest Redigeret: Februar 26, 2020, 11:18:06 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #24 Dato: Februar 26, 2020, 11:46:06 »
Nej det er drejet lidt væk fra trådstarters spørgsmål.
Men det kan jo nok bruges til et eller andet alligevel

Omvendt har han ikke skrevet meget selv.
Så vi gør jo blot et forsøg på at holde liv i tråden, så den ikke drukner i mængden

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #25 Dato: Februar 26, 2020, 18:35:05 »
Må jeg spørge. Hvad for et bilmærke køre i med. Er det noget med Japansk eller Tysk. Eller har det noget med at den ene har lidt større bagagerum end den anden. Hvor langt kører de på literen.
Det hele drejer sig om holdninger og bevægelser, man er blevet påvirket et sted fra, og det skaber ideer og livsgrundlag. Man vil gerne vise naboen hvad  man her råd til, virkeligheds verden er at naboen er skide ligeglad
Jeg har i dag skiftet mit blandingsbatteri  på mit bade værelse. Der var to yderpunkter, det end koster 5000 0g det andet koster 500. Hvad skal jeg vælge, jeg tror ikke at der er den store forskel, andet end et formanavn. Men det er der så nogen som gerne vil betale for

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #26 Dato: Februar 26, 2020, 19:43:06 »
Jeg synes det sidste svar er på grænsen til at være useriøst. Det er normal logik at vi har forskellige opfattelser, ønsker og lyster.

Men fornemmer at min pointe er misset totalt..
Det er ikke for at vise sig, eller at man er så farvet at man kun kan sige ET mærke.. (hvad skulle jeg få ud af det)

Men jeg prøver lige igen :

Jeg kigger ikke på et bestemt mærke, men en bestemt TYPE fræser. En 'Bridgeport'.... Om det er orginalen eller en kopi er mig fløjtende ligegyldigt..

Det er dén fræser, som UDEN tilbehør kan lave flest opgaver/opstillinger. Og det er fakta.. Det er kun et stort plus for en amatør..
De er flere gange set inden for trådstarters budget.   Om størrelsen passer, ja det ved man så ikke før han har svaret...

Men skulle jeg så foreslå ham noget helt andet, bare fordi at jeg selv har en, og derfor vil virke for 'farvet' ?  Nej...


Men for at understrege det.
Jeg kan ikke fortælle ham hvad han skal købe. Men jeg kan fortælle hvor han får mest for pengene..
Det må i nok kunne se, selvom jeres jo åbenbart er det bedste (for at bruge jeres egne ord)
Men fordi at i mener at i ikke har behov for en sådan maskine, behøver det jo ikke være sådan for andre.  Den går lidt begge veje her
« Senest Redigeret: Februar 26, 2020, 19:48:42 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #27 Dato: Februar 26, 2020, 20:44:58 »
Skal vi nu ikke droppe alt det mundhuggeri.
Alle kan komme med deres råd. Det sker ud fra ens egne erfaringer og meninger/holdninger, så det er formålsløst at diskutere, hvis råd der er bedst.

Jeg købte min "fræser" fordi jeg kunne finde ud af den, og har beholdt den af samme grund.
Min bil er købt fordi bagagerummet passer til min hund. ;)
Der er sikkert "en enkelt eller to" ;) som har andre kriterier.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #28 Dato: Februar 26, 2020, 21:10:30 »
Skal vi nu ikke droppe alt det mundhuggeri.
Alle kan komme med deres råd. Det sker ud fra ens egne erfaringer og meninger/holdninger, så det er formålsløst at diskutere, hvis råd der er bedst.

Jeg købte min "fræser" fordi jeg kunne finde ud af den, og har beholdt den af samme grund.
Min bil er købt fordi bagagerummet passer til min hund. ;)
Der er sikkert "en enkelt eller to" ;) som har andre kriterier.
Jeg synes altså ikke at der er noget mundhuggeri her.
Man har vel lov til at have sin mening, og ud fra denne have en diskussion..
Vi skal vel ikke være enige om alt?

Og skal man endelig kommentere på noget, så skader det jo ikke at man har egne erfaringer end blot 'det tror jeg' eller det har jeg læst en anden skrev.
Det kan jeg personligt ikke bruge til så meget, når der skal argumenteres..




Jeg synes du gentager dig selv lidt.
Jeg har forstået budskabet med vi alle er forskellige, har forskellige meninger osv osv.

Men vi er vel objektive nok til at kunne vurdere om én ting er bedre end en anden..
Uanset mening, bilmærke, hårfarve osv..



Hvis du laver en liste med 5 fræsemaskiner du kan komme i tanke om.
Skriver ned hvad de forskellige kan.

Vil du så ikke ud fra denne liste kunne finde ud af hvilken der giver mest værdi for pengene.  Altså, uden følelser indblandet. Kun RENT fakta/specifikationer....

Igen, uden at kigge på hvad den enkelte person skal bruge den til, - hvad du mener du kan og skal lave på den.
Kun rent fakta..




Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #29 Dato: Februar 26, 2020, 22:09:44 »
HMMMM....synes det er lidt skægt....Har en pedersen -men havde jeg også en bp smed jeg gerne begge i havnen for en mellemstor maho.....

Og ja en vil ha moren, og en datteren........