Forfatter Emne: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk  (Læst 21243 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Dato: August 25, 2013, 00:06:06 »
Jeg er af den type som aldrig er tilfreds med det bestående, jeg vil altid lave det om, til noget jeg tror er beder, letter. Konen siger at det ikke lykkes altid. Nej hende er det aldrig lykkes at lave om på. Jeg har ellers forsøgt i 36 år, men man skal aldrig sige aldrig, måske en dag man kan opfinde noget som kan lave om på koner, det vil jeg tage patent på??
Jeg har en drejebænk med 12 gear hvid jeg husker rigtig, og en Pedersen fræser med hvis 9 gear. Det er altid noget bøvl at skifte gear, især ved fræseren, så passer fortandingen ikke og så tager man fat i fræser hovet med  skarpe kanter og så er det altid rat med en forbindings kasse i nærheden, hvis man begynder at skifte før end maskinen står helt stille, så kommer der nogle ubehagelig lyde som helst skal undgås, så der for væk med den gearkasse og kilerem direkte på spindlen( evt. tandrem?) og frekvensomformer, så der er en motor som trækker spindelen og en motor som trækker tilspænding ( jeg ved godt at der vil blive problemer med at skære gevind, men det ser vi lige bort fra i det her eksperiment. Fordel vil være at ved plandrejning med en lille drejeknap kan øge hastigheden med at stålet når ind til centrum og få en pænere ende flade, man undgår den støj som en gearkasse altid laver og man vil nok kunne reducer hestekraften med en hk. og spare strøm for nu skal den ikke trække en bunke tandhjul.
Mit spørgsmål er?
1.   Hvis vi nu tager en 3 hk. motor på 1400 omdr. 380 volt 50 HZ
2.   Hvor langt kan vi få den ned i omdr. Og hvor højt kan vi få den op i omdr.
3.   Vil den bevar sin fulde trækkraft ved høje mellem og lave omdr.
4.   Hvor dan det hele skal bygges sammen, det problem tager vi en anden dag. Det er i første omgang mest fræseren jeg tænker på. Der kunne man sætte en motor direkte på vinkel hovet og en motor på kardangledet som trækker tilsending
Beklager stavefejl
Hans

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #1 Dato: August 25, 2013, 10:51:54 »
Ulempen ved at gøre det du vil, er at en elmotor næsten ingen moment har ved lave omdrejninger. Min fræser med 1.5 kw motor, der kan jeg holde spindlen ved 3-400 omdrejninger. Derudover så løber du i kølingsproblemer, da blæseren jo kører samme hastighed som spindlen, og derfor køler væsentligt dårligere. Det er et kendt problem ved ombygning til frekvensomformer.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #2 Dato: August 25, 2013, 13:19:26 »
Det er meget forskelligt, hvor meget moment der er i de lave frekvenser, afhængig af frekvensomformeren.
Jeg har prøvet nogle forskellige til min drejebænk, den der yder bedst for mig er en Danfoss VLT 2800.
Den trækker virkelig godt i de lave frekvenser, allerede fra 10 Hz yder den fantastisk, men det kniber for kileremmen at overføre kræfterne ved så lave o/m.

Danfoss frekvensomformere køre normalt fra 0-1000 Hz, så med en 1400 o/m motor, bliver det fra 0-28000 o/m, men det er ikke tilrådeligt at gå så langt op, jeg har kørt op til 3600 o/m uden problemer.

Køling af motoren løses med extern køling, altså en lille selvstændig blæser der sørger for kølingen, så kan man også lade den køre, når motoren står stille.

Frekvensomformere beregnet til blæsere og vandpumper, er total uegnet, da de intet moment har i de lave frekvenser, Danfoss så heder de HVAC
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #3 Dato: August 26, 2013, 21:10:36 »
Tak for svar. Sig mig hvor meget fylder en sådan omformer. Er det som en mobiltelefon eller som en ølkasse, har aldrig set en i den virkelig verden
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #4 Dato: August 26, 2013, 22:42:02 »
Den Danfoss VLT 2800 jeg har måler 90x170x300 mm
Men der er også nogle der fylder en del mere-
Husk altid at skille tingene ad.

Bovbjerg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 46
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #5 Dato: April 29, 2016, 15:00:00 »
Jeg har lige købt en Danfoss VLT2800 til 500 kr. på Ebay, men kan nu se, at den ikke kan reversere, som f.eks. en VLT6000. Jeg har også hørt, at der helst ikke må være afbrydere mellem VLT og motor.

Hvordan kan man så få drejebænken til at køre baglæns, hvis ikke de eksisterende relæer kan bruges?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #6 Dato: April 29, 2016, 20:53:30 »
Det kan den sagtens :)
Du skal ind i den store menu (tryk på quik menu og + samtidigt)
Så skal du op til punkt 200
Den står som standart til kun at kan køre frem (når 0 er valgt)
Den skal stå på 1 (0-132 Hz)
Eller på 4 (0-1000 Hz)

Så skal du jo have en omskifter til frem stop og bak

Jeg kan ikke huske om det er rigtigt men lige ud af hovedet..
Frem, forbindelse mellem klemme 12,18,27
bak, forbindelse mellem klemme 12,18 (27 skal være afbrudt)

Er den helt umulig kan det være en fordel at gendanne fabriksindstilling, hvis den har været styret af en plc eks.
for at gendanne til fabriks indstilling
sluk for vlt
hold de tre knapper inde,  quik-menu +tasten samt change data samtidig med du tænder for strømmen.
(du skal stadig ændre i menu punkt 200)
Husk altid at skille tingene ad.

Bovbjerg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 46
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #7 Dato: April 30, 2016, 09:37:07 »
Hej Jens
Tak for svaret, det må jeg prøve.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #8 Dato: April 30, 2016, 10:17:02 »
Ellers så skriv igen, jeg har VLT 2800 på både drejebænk og fræser, og med bak på dem begge.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #9 Dato: Oktober 28, 2016, 14:03:52 »
Hej

Jeg kan se en del i denne tråd er tabt da der for noget tid siden blev 'nulstillet' forum :)
Men jeg spørger lige igen.


Nu fik jeg endelig monteret min vlt2800 på min lille prvomajska.
Og for dælen det er lækkert med variabel omdr, og en fin softstart.  8)

Det er så dejligt at jeg vil have en på min Boxford drejebænk også.

Da jeg ikke har den store forstand på området, fandt jeg noget tilfældigt udstyr, som heldigvis virkede :) 
Jeg har et potmeter på, til at justere omdr.  Men det er ca. kun 60% af dets område, hvor der sker en justering/ændring af omdr.  - hvad er forkert hér? ikke at det gør noget, det føles bare underligt at der ikke sker noget de sidste 40%, og ville gerne udbedre fejlen næste gang :)

Jeg kører op til 80hz, - jeg mener engang jeg læste Jens skrev at han kørte +100hz?  Er der en tommelfingerregel der siger maks hz?  (deter en to hast. motor, og den kører på den lave, så lejer burde kunne holde til dobbelt op)

Sidst, er der måske en der kan dele et link til et sted hvor jeg kan købe et passende potmeter og lign? 


På forhånd tak.
Mvh Rasmus

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #10 Dato: Oktober 28, 2016, 17:31:43 »
Det kan også være at din VLT er låst til højst at køre 80 HZ
Det er i menu punkt 202 (store menu) prøv at kik der først, hvis der står 80 hæver du bare op til det du max vil køre.

Som jeg husker skal pot metret være på 10 k ohm 0g være lineært.
Jeg købte her..
https://www.conradelektronik.dk/Drejepotentiometer-Piher-PC16SH-10IP06103A2020MTA-Mono-0.2-W-10-kOhm-1-ST.htm?websale8=conrad-dk&pi=445536&ci=SHOP_AREA_17440_0241710
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #11 Dato: Oktober 29, 2016, 17:12:25 »
Tak for linket Jens. Jeg havde helt glemt conrad, de har godt nok meget.

Jeg tænker at bestille denne til frem/stop/bak
https://www.conradelektronik.dk/Drejekontakt-250-V%2fAC-5-A-Afbryderpositioner-3-2-x-45-%B0-Conrad-Components-LAS0-A3Y-20X%2f33-IP40-1-ST.htm?websale8=conrad-dk&pi=704706&ci=SHOP_AREA_17383_0216250

Og den til nødstop
https://www.conradelektronik.dk/N%F8dstopknap-Conrad-Components-LAS0-A3Y-11TS-250-V%2fAC-5-A-1-x-brydekontakt,-1-x-sluttekontakt-IP40-1-ST.htm?websale8=conrad-dk&pi=704622&ci=SHOP_AREA_34402_0216440

Mon ikke de er gode nok? Prisen er jo vældig tiltrækkende 😄


Jeg har kigget på program 202, og der står den til 123. Men i 205 har jeg sat den til 80hz. Og det kan den godt køre.  Det er bare når den når 80hz, så er der stadig en del at dreje af på potmetret.  Det virker som det skal, men området det reagere på, er bare lidt snævert.

Håber det giver mening.

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #12 Dato: Oktober 29, 2016, 19:48:55 »
Ja prøv nu med et potmeter i rigtig størrelse, og det skal være på 1 Kohm det er jeg 99 % sikker på.
(og ikke på 10 kohm, som jeg skrev tidligere)


Hvis du også vil kunne bakke, skal du have en omskifter med flere funktioner.

Som jeg lige husker...
For at køre forlæns skal der ligge en lus mellem kl. 12 og 27, og så starter man ved at forbinde klemmer kl 12 og 18

Skal man bakke brydes forbindelsen mellem kl 12 og 27, samt der laved forbindelse mellem kl 12 og 18.

Endvidere  for at du kan køre baglæns så skal du ind i den store menu
 Så skal du op til punkt 200
 Den står som standart til kun at kan køre frem (når 0 er valgt)
 Den skal stå på 1 (0-132 Hz)
 Eller på 4 (0-1000 Hz)
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #13 Dato: Oktober 29, 2016, 19:58:04 »
Jeg prøver at bestille et nyt pot. Hjem så  :)

Og tak, det vil jeg prøve.
Men mener du godt at den kontakt jeg har linket til, med 1-0-1 godt kan bruges? Umiddelbart har den jo to (3) stillinger. Frem/tilbage, og en midter stilling

Mvh Rasmus

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #14 Dato: Oktober 29, 2016, 20:08:47 »
Prøv lige at dobbelttjekke om ikke det skal være et 1 kohm potmeter.

Hvis du vil kunne bakke, kan du ikke bruge den omskifter du linker til, (medmindre du indsætter et hjælpe relæ)
Nødstoppet ser fint ud..

For at køre frem skal der være forbindelse mellem klemme 12, 18, og 27
For at bakke skal der kun være forbindelse mellem klemmer 12 og 27, så her skal endvidere være en brydekontakt, der fjerner forbindelsen mellem klemme 12 og 27.
Husk altid at skille tingene ad.