Forfatter Emne: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine  (Læst 6090 gange)

AB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Dato: April 28, 2020, 12:39:49 »
Hej,
jeg har en Arboga U2508 boremaskine, hvor jeg vil købe et sæt spændetænger til til små fræseopgaver. Jeg har kig på et sæt ER32 fra rdgtools med morsekonus 3, og er med på, at der skal drejes en rille, for at jeg kan spænde den ordentlig fast i boremaskinen, som er uden antræk (tror jeg det hedder).
Sættet fra Rdgtools er med M12 i toppen af morsekonusen, men jeg har brug for den tap med 2 flader til uddriverkilen øverst på morsekonusen, når den skal ud af boremaskine igen.

Spørgsmålet er om jeg købe en løs tap til at skrue i, eller er det noget som jeg skal lave selv?

Det er dette sæt som jeg har kig på.

https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/ER32-3MT-Collet-Chucks-and-Sets.html

Er det et fornuftigt sæt at købe, eller er der andre forslag.

Mvh AB
Med venlig hilsen

AB :-)

elmadsT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #1 Dato: April 28, 2020, 13:45:32 »
hej ab
jeg blev anbefalet her inde at købe ER32  dan den spænder ret bredt.. jeg har ladet mig fortælle at hvis man skal have en rille i spændtangsholdern skal den slibes men er ikke sikker...


er ret sikker på at toppen på konus  som du snakker om heder en medbringer og den kan købes løs men kunne ikke lige finde den ved en hurtig google.

dan jeg skulle have min arboga til at fræse havde jeg ikke en drejebænk (det har jeg stadig ikke da jeg bygger på den) og jeg havde helller i den der spændekop som kasser op spindlen... så det blev lige pluslig en støre opgave for min end hvad var muligt... så jeg lavede en lille dims og lage inde i spindlen  som hviler på kanten og spænder så en boldt nede fra.... har ikke lige et foto men sender lige en hurtig håndskitse.... er ikke sikker på der er helt korrekt men det virker fint for mig..

vil gerne have hjælp eller feat bag på min løsning hvis der er nogen der mener der er helt uforsvarligt...
Ŧ

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #2 Dato: April 28, 2020, 13:53:46 »
Hej

Og velkommen til. [th]

Sættet er sikkert OK. som alle andre, der er til at komme til for penge ;) og RGD plejer ikke at sælge rent skrammel.

Elmads - det er ikke en medbringer, men en uddrivertap som på konusbor.

Jeg har aldrig set "løse" uddrivertappe til salg - og heller ikke MK spændetangsholdere med tap fra fødslen. En tap kan da helt sikkert laves, men så skal man måske være bedre end gennemsnittet til at hærde. ;)

Mener at jeg har set et eller andet på Youtube, til svenske maskiner hvor man sleb/fræsede, så man enten kunne få fat med en (stor) nøgle - de flestes holdere er jo i forvejen slebet på to sider. Eller også bruge en kile, som når du slår konussen ud af en borepatron.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #3 Dato: April 28, 2020, 14:34:58 »
Jeg lavede selv uddriver tappen til min
Blot en 8x8 bolt der er slebet til.  Jeg nåede ikke at slide den. Så hærdning er vist ikke nødvendigt
Ellers er det jo nemt at prøve hvis man mener det er nødvendigt..

Der er flere måder at lave en måde at fiksere konusen i spindlen.

AB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #4 Dato: April 28, 2020, 15:36:25 »
Mange tak for svar  :)
Jeg havde regnet med at kunne dreje rillen i spændtangsholderen, men hvis den er hærdet og det er nødvendigt at slibe rillen, er det måske lidt mere bøvlet.
Nogen som ved om den er for hård til at dreje i?

Mvh AB
Med venlig hilsen

AB :-)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #5 Dato: April 28, 2020, 19:21:17 »
Hej AB. Jeg har også en Arboga til den købte jeg en ER 32 i Sverige navnet er MAVER og den er med den omtalte tap,der passer i maskinen men uden rillen den lavede jeg selv jeg kunne ikke dreje den så jeg satte den op i drejebænken og sleb den med en vinkelsliber med en skæreskive,en ca 4 mm bred rille. Skiverne til at holde tangen med tilpassede jeg så højde,bredde og dia og udfræsning passede til maskinen.,

elmadsT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #6 Dato: April 28, 2020, 20:57:27 »


Elmads - det er ikke en medbringer, men en uddrivertap som på konusbor.

det var sådan en dims jeg tænkte på.. https://www.kjv.dk/katalog/spantagning/opspaending/vaerktojsdorn_tilbehor_okonomi/062kmk1072012/
Ŧ

elmadsT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #7 Dato: April 28, 2020, 21:03:13 »
Hej ab og j håndstad

Har i begge den omløber møtrik som passer på spindlen?
Er det en i selv har drejet eller hvor har i den fra. jeg har brugt ret lang tid på at finde en men uden held.
Ŧ

AB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #8 Dato: April 28, 2020, 21:37:16 »
Det var lige netop sådan en løs uddrivertap jeg efterlyste  [th]
Omløber, et mellemstykke og 3 holdeskiver fulgte med da jeg købte maskinen, så det er ikke noget som jeg selv har fremstillet.
Med venlig hilsen

AB :-)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #9 Dato: April 28, 2020, 22:25:34 »
Super Elmads [th] Og så skal den ikke engang bestilles i Kina ;D

Du skal hverken slibe eller hærde AB - ]jul[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #10 Dato: April 28, 2020, 22:58:39 »
Hej AB. Jeg har tidligere lagt tegning af den store møtrik i en tråd her for flere år siden.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #11 Dato: April 29, 2020, 10:25:04 »
Hej AB. Jeg har tidligere lagt tegning af den store møtrik i en tråd her for flere år siden.

J Håndstad. Jeg har ledt efter den både denne gang og tidligere.
Desværre er nogle ting gået tabt i forskellige omlægninger af Forum.
Du skulle vel ikke have den liggende et sted i gemmerne. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

elmadsT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #12 Dato: April 29, 2020, 10:46:09 »
Dem har jeg gemt på de kommer her...her også tråden fra forum

http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=1407.msg10419#msg10419
Ŧ

elmadsT

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #13 Dato: April 29, 2020, 10:47:14 »
Det er den her som er fra RH
Ŧ

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Spændetænger til Arboga U2508 boremaskine
« Svar #14 Dato: April 29, 2020, 11:27:47 »
Hej ElmadsT. Fantastisk at du har fundet alle de tegninger der blev lavet dengang jeg  kunne ikke selv finde dem.Det sæt jeg lavede bruges stadig i dag uden problemer men er også kopier af det originale.