Forfatter Emne: Danish Machine Company Small America  (Læst 10866 gange)

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #15 Dato: April 04, 2020, 17:14:58 »
Står lige og kigger på gevindtabellen. Til venstre er der et billede af hvad det ligner nogle tandhjul. Vil det give mening at man har kunne skifte imellem et 110 og et 132 tands tandhjul?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #16 Dato: April 04, 2020, 21:23:25 »
Tror bare det er de tandhjul der skal bruges for at gevindtabellen på norton gearkassen passer.
det med 132 tænder er et mellemhjul og har som sådan ingen betydning.
 Nu kan den jo kun skære tommegevind, så hvis det ikke er noget du bruger, hjælper det jo ikke alverden.
(du kan muligvis via et konverteringssæt skære millimeter gevind, men nok ikke sådan lige at få lavet)

Har du funden ud af om tilspændingen køre den rigtige vej ?

Hvis du vælger at sætte to tandhjul ind, for at få vend omdrejningsretningen på ledeskruen, så få regnet gearingen ud, så kan du ved at vælge forskellige størrelse på de to tandhjul, have mulighed for at skalaen på din norton gearkasse kommer til at vise rigtigt.

Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #17 Dato: April 04, 2020, 23:19:01 »
Har du prøvet at søge efter andre, der evt. har en lignende maskine, f.eks. her på forum?
Men der er måske forskel på modellerne...

Her er også en. Men ikke umiddelbart noget brugbart....

http://www.lathes.co.uk/danish/

https://arkiv.dk/vis/2768087



ibot
« Senest Redigeret: April 05, 2020, 00:42:15 af ibot »

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #18 Dato: April 05, 2020, 09:08:58 »
Tror bare det er de tandhjul der skal bruges for at gevindtabellen på norton gearkassen passer.
det med 132 tænder er et mellemhjul og har som sådan ingen betydning.
 Nu kan den jo kun skære tommegevind, så hvis det ikke er noget du bruger, hjælper det jo ikke alverden.
(du kan muligvis via et konverteringssæt skære millimeter gevind, men nok ikke sådan lige at få lavet)

Har du funden ud af om tilspændingen køre den rigtige vej ?

Hvis du vælger at sætte to tandhjul ind, for at få vend omdrejningsretningen på ledeskruen, så få regnet gearingen ud, så kan du ved at vælge forskellige størrelse på de to tandhjul, have mulighed for at skalaen på din norton gearkasse kommer til at vise rigtigt.
Havde ikke lige fanget at den kun kunne lave tommegevind...

Hvis jeg bruger ledeskruen så kører slæden jo væk fra kloen. Bruger jeg arbejdsspindlen, så kan jeg ændre retningen som det passer mig https://photos.app.goo.gl/CirKwD6BgeEYziHt6. Så om arbejdsspindlen kører den "rigtige" vej, gør ikke så meget.

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #19 Dato: April 05, 2020, 09:11:28 »
Har du prøvet at søge efter andre, der evt. har en lignende maskine, f.eks. her på forum?
Men der er måske forskel på modellerne...

Her er også en. Men ikke umiddelbart noget brugbart....

http://www.lathes.co.uk/danish/

https://arkiv.dk/vis/2768087



ibot
Har fundet en enkelt herinde der har en maskine som min, men han har ikke svaret på min besked endnu. Jeg har ikke prøvet andre forum endnu

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #20 Dato: April 05, 2020, 09:53:03 »
Hej Lasse.
Har du prøvet om de gevind den laver, passer med skiltet på Norton kassen ?

Hilsen jensoc
« Senest Redigeret: April 05, 2020, 11:45:37 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #21 Dato: April 05, 2020, 15:16:02 »
Ja vi må prøve om vi kan hjælpe hinanden her på siden.
Min drejebænk er en størrelse på 1280 kg, så det den indeholder, er nok standart mål. Jeg har været ved at kikke på den. Hvis du kan bruge det til noget
Følgende tandhjul set fra oven og ned 75 – 65 – 65 – 127
Fra 127 går det ind i en gearkasse med 3 indstillinger 1- 2- 3 og der efter ind i Norton kassen som har 9 indstillinger. Det vil sige at jeg kan lave 3 gange 9 i alt 27 forskellige stigninger og gevind typer plus nogen tomme gevind
Gevindstigninger fra 0,50 til og med 3,72. Og der i blandt mest brugte 050-075-100-125-150-200-250-300- og tomme 22-16-11-8. Det er de muligheder jeg har nu med ovennævnte opstilling. Så kan jeg tage en split ud og løsne en bolt og indsætte nye tandhjul, og hver gang jeg gør det så får jeg igen 3 gange 9 = 27 gevindtyper. Og jeg råder over en del tandhjul så der bliver ikke mangel på gevind, hverken tomme eller mm. Lede skruen er D 35 mm og en omgang flytter slæden 6,35 mm og 4 omgange giver inch 25,4.
Der til et håndtag som jeg kan ændre retning på lede skruen uden at ænder retning på spindlen, jeg kan lave R og L gevind
Hvis jeg skal lave en stigning på 200, Så vælger jeg håndtag C1 og D9
Hvis jeg skal lave en stigning på 150 så vælger jeg håndtag C2 og D4
Hvis jeg skal lave en stigning på 075 så vælger jeg håndtag C3 og D4
Hvis jeg skal lave en stigning på 125 så vælger jeg håndtag C2 og D6
Jeg tror at ovennævnte er nogen standarter som dækker over Europæisk og Engelske maskiner mm.
Håber at du kan bruge det her til noget

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #22 Dato: April 05, 2020, 15:50:42 »
Hej Lasse.
Har du prøvet om de gevind den laver, passer med skiltet på Norton kassen ?

Hilsen jensoc

Har prøvet det idag. Prøvede at sætte et rundt emne i kloen og så ellers bare prøve nogle gevind. Har bare prøvet nogle af yderpunkterne på gevindtabellen og det er ikke helt ved siden af(hvor vagt det så end lyder 😉)

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #23 Dato: April 05, 2020, 16:06:59 »
Ja vi må prøve om vi kan hjælpe hinanden her på siden.
Min drejebænk er en størrelse på 1280 kg, så det den indeholder, er nok standart mål. Jeg har været ved at kikke på den. Hvis du kan bruge det til noget
Følgende tandhjul set fra oven og ned 75 – 65 – 65 – 127
Fra 127 går det ind i en gearkasse med 3 indstillinger 1- 2- 3 og der efter ind i Norton kassen som har 9 indstillinger. Det vil sige at jeg kan lave 3 gange 9 i alt 27 forskellige stigninger og gevind typer plus nogen tomme gevind
Gevindstigninger fra 0,50 til og med 3,72. Og der i blandt mest brugte 050-075-100-125-150-200-250-300- og tomme 22-16-11-8. Det er de muligheder jeg har nu med ovennævnte opstilling. Så kan jeg tage en split ud og løsne en bolt og indsætte nye tandhjul, og hver gang jeg gør det så får jeg igen 3 gange 9 = 27 gevindtyper. Og jeg råder over en del tandhjul så der bliver ikke mangel på gevind, hverken tomme eller mm. Lede skruen er D 35 mm og en omgang flytter slæden 6,35 mm og 4 omgange giver inch 25,4.
Der til et håndtag som jeg kan ændre retning på lede skruen uden at ænder retning på spindlen, jeg kan lave R og L gevind
Hvis jeg skal lave en stigning på 200, Så vælger jeg håndtag C1 og D9
Hvis jeg skal lave en stigning på 150 så vælger jeg håndtag C2 og D4
Hvis jeg skal lave en stigning på 075 så vælger jeg håndtag C3 og D4
Hvis jeg skal lave en stigning på 125 så vælger jeg håndtag C2 og D6
Jeg tror at ovennævnte er nogen standarter som dækker over Europæisk og Engelske maskiner mm.
Håber at du kan bruge det her til noget

Tak for billederne og den grundige forklaring 😊

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #24 Dato: April 05, 2020, 16:14:42 »
Ok Lasse.
Så kan du nøjes med at udskifte den nederste rem med to tandhjul henholdsvis 100 T og 127 T i
et modul feks 1,5 som giver en diameter så de kan nå sammen.
At genopbygge hele gear udvekslingen kommer til at koste meget, både penge og hovedbrud.
Hilsen jensoc
PS Har vedhæftet en tabel der viser mm indstillingerne.
I Mobra under tandhjul skriver man 127 i søgefeltet så kommer de moduler frem som man kan
få 127 tænder i.
Der må være nogen som ved hvor man kan købe tandhjul til rimelige priser.
« Senest Redigeret: April 05, 2020, 16:57:18 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #25 Dato: April 05, 2020, 17:53:06 »
Ok Lasse.
Så kan du nøjes med at udskifte den nederste rem med to tandhjul henholdsvis 100 T og 127 T i
et modul feks 1,5 som giver en diameter så de kan nå sammen.
At genopbygge hele gear udvekslingen kommer til at koste meget, både penge og hovedbrud.
Hilsen jensoc
PS Har vedhæftet en tabel der viser mm indstillingerne.
I Mobra under tandhjul skriver man 127 i søgefeltet så kommer de moduler frem som man kan
få 127 tænder i.
Der må være nogen som ved hvor man kan købe tandhjul til rimelige priser.

Hej Jens
Tak for input. Tandhjulene til den nederst rem er ikke ens.Det til venstre er et 24 T og det til højre er et 21T. Så det ændre vel lidt i din beregning?

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #26 Dato: April 05, 2020, 18:13:53 »
Nå for søren det vælter jo det hele, tand hjulene 100 og 127 giver netop forholdet mellem halve tommer og centimeter, så de skal bruges, der skal så indføres en udveksling som erstatter remmens udveksling 24 til 21.
måske kan den store remskive rykkes så langt bagud evt med en kortere rem at der kan blive plads til
100/127 udvekslingen.
mvh jensoc
« Senest Redigeret: April 06, 2020, 11:59:01 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #27 Dato: April 06, 2020, 12:09:41 »
Nå for søren det vælter jo det hele, tand hjulene 100 og 127 giver netop forholdet mellem halve tommer og centimeter, så de skal bruges, der skal så indføres en udveksling som erstatter remmens udveksling 24 til 21.
måske kan den lille rem rykkes så langt bagud evt med en kortere rem at der kan blive plads til
100/127 udvekslingen.
mvh jensoc
Ja det var en mulighed. Som en lille sidenote, så tror jeg at jeg har misfortolket min gevindtabel en kende. Jeg troede at talene ude til højre angav en gevindstigning, men efter lidt læsning i Drejebogen så kan jeg så se at det er tilspændingen. I så fald, så passer den gearing med 24/21 ikke med tabellen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #28 Dato: April 06, 2020, 13:05:08 »
Den gevindtabel du viser længere oppe i tråden, skulle gerne være stigningen til gevind, i gevind, pr tomme.
Husk altid at skille tingene ad.

Lasse Andersen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Danish Machine Company Small America
« Svar #29 Dato: April 06, 2020, 13:18:52 »
Den gevindtabel du viser længere oppe i tråden, skulle gerne være stigningen til gevind, i gevind, pr tomme.
Jeg er med på at hver enkelt felt viser antal gevind pr. tomme. Ude til højre, er der så en kolonne hvor der forneden står "mm pep rev. of spindel". Det må være tilspændingen, ikke? Jeg troede først at den kolonne angav gevindstigningen i millimeter