Forfatter Emne: Løfte 200kg  (Læst 8011 gange)

metalmanden

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Løfte 200kg
« Svar #15 Dato: April 23, 2020, 09:59:13 »
Tak for tilbuddet Søren, men jeg har købt 6 holdere.

Jeg mangler en ny Albrecht 1-13mm B16 borepatron, hvor kan man købe den til en fornuftig pris ?
 
Hvor køber i stål (rundt/blank firkantet) er ikke interesseret i at skulle aftage i 6m længder !
Mvh.metalmanden.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Løfte 200kg
« Svar #16 Dato: April 23, 2020, 11:15:02 »
Gå ind til en lokal maskinfabrik og køb de længder du har brug for
Bore patron kan du købe hos Sanistål

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Løfte 200kg
« Svar #17 Dato: April 23, 2020, 20:44:06 »
angående Albrecht patronen er der vist ikke så meget andet at sige end  - bid tænderne sammen og betal.
de koster mange penge - men er (efter min mening) det eneste fabrikat der er værd at bruge.
på mit dagjob skulle vi bruge en ny 1/13 selvspændende borepatron - bestilte naturligvis en albrecht, blev ringet op med beskeden
"ikke på lager" men i kan få en Røhm Spiro (deres topmodel) med det samme, og for det halve!

lang historie kort: hver gang (ofte) et bor skrider i Spiro'en bander jeg over vi ikke bare ventede på Albrechten,
de kan noget med spændkraft og livslængde som de andre aldrig finder ud af.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Løfte 200kg
« Svar #18 Dato: April 23, 2020, 21:19:28 »
Ellers er der jo ebay https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Albrecht&_sacat=0
Ved ikke med at handle i England, og det var indtil nytår, uden told ??????

Kender ikke Albrecht patronerne, er de så også nemmere at løsne igen?
 Röhm kan jo godt sidde noget stramt.
Der er to typer Röhm begge i 13mm, den ene er noget slankere, og så den anden type der er tykkere i kroppen, sidstnævnte er noget bedre, har begge typer.

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Løfte 200kg
« Svar #19 Dato: April 23, 2020, 21:31:09 »
Ellers er der jo ebay https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Albrecht&_sacat=0
Ved ikke med at handle i England, og det var indtil nytår, uden told ??????

Jens, du kan stadig handle som man plejer i England til 1/10 - Tror faktisk det endda er 1/11. Og pakkerne kommer stadig - i hvert fald i sidste uge.

Skal vi ikke se den koldsav [quest] 8) ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Løfte 200kg
« Svar #20 Dato: April 23, 2020, 22:29:49 »
Det lyder godt med England, så er der jo endnu en god undskyldning for at handle lidt ekstra ind  ;D


Og et billede af koldsaven, som ikke nåede at blive støvet af. :(
Jeg har haft den i mange år og lavet diverse ting ved den, bla kortere slaglængde, så den kan tage større emner, ny skruestil undtagen den bevægelige kæbe, bom øverst for at stabilisere, hydraulisk dæmpning, gearmotor istedet for div remskiver, samt sat hjul på.
Ja så fik den sørme også en gang hattelak sidste år. ;D

 
« Senest Redigeret: April 23, 2020, 22:42:18 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

metalmanden

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Løfte 200kg
« Svar #21 Dato: April 23, 2020, 23:25:28 »
Jeg kender ikke andre patroner der kommer på højde med Albrecht, de løber inden for nogle få hundrede dele holder godt og låser ikke når boret skal ud ,og man kan få alle stumper, hvis uheldet er ude.
De laves også med keramiske kæber til hårdmetal bor hvis man har det behov.

Jeg anvendte dem i 3-4 størrelser da jeg var cnc chauffør på et Mazak V7,5 bearbejdningscenter  med 24 værktøjer og cnc rundbor.
Ang.priser har jeg set en 1-13 til 170eu i tyskland, så man skal til lommerne  :)
Mvh.metalmanden.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Løfte 200kg
« Svar #22 Dato: April 24, 2020, 00:36:41 »
Det lyder godt med England, så er der jo endnu en god undskyldning for at handle lidt ekstra ind  ;D


Og et billede af koldsaven, som ikke nåede at blive støvet af. :(
Jeg har haft den i mange år og lavet diverse ting ved den, bla kortere slaglængde, så den kan tage større emner, ny skruestil undtagen den bevægelige kæbe, bom øverst for at stabilisere, hydraulisk dæmpning, gearmotor istedet for div remskiver, samt sat hjul på.
Ja så fik den sørme også en gang hattelak sidste år. ;D

Det er da en rigtig fin sav [th] Sjov, solid og meget anvendelig uden at veje en ton.
Den fylder jo bare også. Jeg ønsker mig en i "nedstrygerstørrelse", som bare kan stå på en hylde når den ikke skal bruges. Der er en del DIY modeller på Youtube - men jeg ønsker mig nu så meget. ;D ;D

Vi kører samme farvetema, kan jeg se. Jeg kalder det bare "Emco-grøn". ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Løfte 200kg
« Svar #23 Dato: April 24, 2020, 15:24:10 »
Du kan nemt lave en selv Tommy.
Jeg har lavet en af 6 kant stål. - to ved siden af hinanden, og to der kører imellem dem. (Foroven og forneden)

Den skar fint. Og fyldte ikke meget.
Klinge og sav var fra en nedstryger..

Men så fik jeg en båndsav..

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Løfte 200kg
« Svar #24 Dato: April 24, 2020, 20:15:30 »
Jeg er nu rigtig glad for min båndsav RH - fik bare købt den for stor. :-\

Joh. Man kunne godt lave en lille fiks reservesav selv. Mine projekter har det bare med at tage tid og hobe sig op  ;) og nu kommer der så lige en shaper med på "to do listen" også. ::)

Jeg har set dem med to stykker sekskant som styr, men aldrig med 4. Det burde kunne laves ret stabilt. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Løfte 200kg
« Svar #25 Dato: April 24, 2020, 20:29:53 »
Jeg er nu rigtig glad for min båndsav RH - fik bare købt den for stor. :-\

Joh. Man kunne godt lave en lille fiks reservesav selv. Mine projekter har det bare med at tage tid og hobe sig op  ;) og nu kommer der så lige en shaper med på "to do listen" også. ::)

Jeg har set dem med to stykker sekskant som styr, men aldrig med 4. Det burde kunne laves ret stabilt. [th]
Det er jo op til en selv at få dem lavet færdige
Det er bare at klø på til man er færdig


Ja altså 2 på den ene led, og to den anden. Ellers kan det ikke rigtig spændes sammen.  Det er i hvert fald lettest sådan. Plus de vil styre på 4 sider

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Løfte 200kg
« Svar #26 Dato: April 30, 2020, 21:04:49 »
Dav i gruppen

Du kan leje en værkstedskran hos DelPin koster 80-100 kr dagen.
Skal selv leje en når drejebænk kommer hjem

metalmanden

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Løfte 200kg
« Svar #27 Dato: Maj 02, 2020, 08:56:06 »
Hejsa

Så kom der en Albrecht 1-13 til1400kr
Når jeg monterer den, lægger jeg dornen i fryseren og luner patronen lidt op derefter et let slag med en kobberhammer, så sidder den fast!

Den kaster 10my, det lever jeg så med.

Ps.Jeg ville aldrig købe en brugt patron, når kravet er et perfekt runløb.
« Senest Redigeret: Maj 02, 2020, 09:02:46 af metalmanden »
Mvh.metalmanden.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Løfte 200kg
« Svar #28 Dato: Maj 02, 2020, 09:13:40 »
Tillykke med den

Når jeg monterer en patron på en konus, så affedter jeg bare begge dele, og slår den ned i en stor klods stål (selvfølgelig på uddriver tappen)
Har aldrig oplevet at de er gået løs

Husk også at en patron er ikke mere præcis end den konus den sidder på, eller den spindel den sidder i



Jeg har også et par Albrecht. Og synes nu at mine danske Hjort og Röhm er lige så gode
Købte en ny med R8 konus. Med direkte monteret konus dvs den er noget kortere end ellers. Bare en 'god' kvalitet fra Steen hos net2l.dk (stadig kina) og den har et rundløb på 0.005.  det er den bedste patron jeg har

metalmanden

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Løfte 200kg
« Svar #29 Dato: Maj 02, 2020, 09:56:55 »
Når jeg anvender denne metode, skal man ikke tæve så hård mod anlægget, med fare for at kuglerne prikker små huller i lejebanen. (jo højere præcision jo mindre vold)

Jeg har også nogle kina patroner som jeg er tilfreds med, men de kan ikke lægge huller ud med samme præcision, derfor har jeg anvendt  spændtænger, det er jeg fri for nu.
Mvh.metalmanden.