Forfatter Emne: Gevindskæring i rustfrie vandrør  (Læst 4606 gange)

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Gevindskæring i rustfrie vandrør
« Dato: August 17, 2019, 13:34:42 »
Hej
Jeg har i mange år lavet diverse VVS-arbejder i almindelig galvaniseret og sort jernrør - herunder skåret gevind fra 3/8" til 1" pr. håndkraft med klub og skralde.

Nu har jeg imidlertid fået lyst til at prøve kræfter med rør i rustfrit stål - primært i 3/4".

Mine erfaringer med rustfrit stål fortæller mig imidlertid, at rustfrie materialer er betydeligt hårdere end alm. sorte og galvaniserede jernrør .... så her kommer spørgsmålet:
Kræver det særligt værktøj eller særlig teknik at lave vand- og varmeinstallationer i rustfri?

På forhånd tak - og undskyld min uvidenhed.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1365
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gevindskæring i rustfrie vandrør
« Svar #1 Dato: August 17, 2019, 13:39:21 »
Hej.

Jeg har skåret mange gevind i rustfrit med min håndklub. Der er 2 ting jeg føler er vigtige i RF. En ordentlig reifning til at starte på samt en god skæreolie. Og så selvfølgelig tålmodighed.  Det er lidt sværere men kan sagtens lade sig gøre. ☺
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gevindskæring i rustfrie vandrør
« Svar #2 Dato: August 18, 2019, 10:41:07 »
Jeg vil så sige at det værktøj du bruger skal være godt og skarp. Husk du skal skære gevind og ikke rive gevind. Der findes skære værktøj til rustfri. Det skal være så spåner kan komme væk og ikke kilesig fast, og så noget godt smøremiddel. Har du udstyret i orden er det som ikke så svært.

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Gevindskæring i rustfrie vandrør
« Svar #3 Dato: August 18, 2019, 23:51:49 »
OK - jeg prøver. Køber nye 3/4" gevindbakker til min Virax og henter skæreolie hjem ved samme lejlighed. Tak for rådene.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Gevindskæring i rustfrie vandrør
« Svar #4 Dato: August 19, 2019, 00:04:04 »
Har ikke skåren gevind i RF vandrør, men har skåren en del i RF med bak og tap
Jeg bruger Rocol RTD skærepasta, synes den er ret effektiv..
http://itw-scan.com/products/view/rtd-compound

Husk altid at skille tingene ad.