Forfatter Emne: Svejsebord  (Læst 3499 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Svejsebord
« Dato: Juli 22, 2019, 15:23:54 »
Dav i gruppen

Jeg er så småt ved at være der hvor jeg skal have lavet et svejsebord.

Når jeg kikker rundt på nettet, bliver jeg lidt forvirret. Nogle borde er af firkantrør andre er af massiv plade andre igen er af flad jern, nogle er lavet med afstand mellem flad/firkant rør, andre har boret huller i bordpladen. ::)
Så det bedste er vel en 30-40 mm stål plade, det er bare ikke aktuelt for mig(penge,penge). :-[
Jeg skal til at vælge mellen firkant rør(25*25*2) eller flad jern(100*10), hvad vil være bedst firkant rør, eller flad 100*8 og med eller uden afstand og hvad med huller.  ::)
Kom lige med Jeres bedste bud på en bord, ud fra mine kriterier. ]tks[

Hi
Ivan

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejsebord
« Svar #1 Dato: Juli 22, 2019, 17:08:55 »
Jeg synes bedst om en glat plan flade, jeg har lagt en 10mm stålplade på mit arbejdsbord, som har et kraftigt jernunderstel i 50 x100 x 3 profilrør, jeg har lavet gevindhuller for hver 150mm, og lukket dem med en pinolskrue, men bruger ikke rigtig gevindhullerne.

Jeg ville kikke efter noget brugt, nu ved jeg ikke hvor du bor, men så det her på DBA til 750 kr incl en skruestik
 https://www.dba.dk/svejsebord-1400x800-mm-ink/id-1057488673/

Men nu afhænger det jo også af hvilke opgaver du skal lave...

Men laver du af fladstål, kan du jo lave mellemrum så der er plads til en skruetvinge, eller t-møtrik, men det kan jo nok være svært at få det helt plant.
« Senest Redigeret: Juli 22, 2019, 17:12:17 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Svejsebord
« Svar #2 Dato: Juli 22, 2019, 17:28:16 »
Hej ivan...Mit valg ville være et plan så stor som pladsen nu tillader....Man kan jo nemt ha noget rør liggende i forskellig dia. som kan bruges til opklodsning...Har man et plan arbejder man jo altid ud fra 0.....Dejligt at det man laver fra starten er i vinkel...Det kan jo hurtigt gå galt.... :)
Du skriver prisen, men ta ud til den nærmeste skrot handler og du får en plade til dagspris på metal....Mvh..

David

  • Gæst
Sv: Svejsebord
« Svar #3 Dato: Juli 22, 2019, 18:07:15 »
Et bord i 25 25 2 vil blive for spinkelt...
Fladstål til bord, er vist heller ikke sagen...
Selvfølgelig kan man afstive, men det er vist ikke vejen til et godt bord...
Køb nogle 40 40 2 eller bedre 50 50 2...olt har på deres hjemmeside. Læg en træplade på og læg en 2mm. stålplade løst ovenpå, gerne med et nedbuk til stelklemmen...Det vil være et alsidigt, billigt og stabilt bord.
Og så har du jo 25 25 2 og fladstål at svejse i  [th]

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Svejsebord
« Svar #4 Dato: Juli 22, 2019, 19:09:47 »
Tak for input.

Jeg tænker at jeg vil sætte hjul under så jeg kan rulle det ud i fri luft, når jeg skal pind svejse og tig vil så være i carport.

David, vil en træplade ikke blive så varm at den blive sveden. eller i værste fald, brænde. En 2 mm plade virker på som meget tynd nar der skal ledes varme væk ???

Villy. jo det vil jeg give dig ret i, så stort som muligt og i mit tilfælde vil det sige 700mm lang og 650mm bred. Skrot handlerne havde jeg ikke lige i tanken, må rundt og kikke [th]

Jens, det er, desværre, for stort. :-[


David

  • Gæst
Sv: Svejsebord
« Svar #5 Dato: Juli 22, 2019, 19:44:48 »
Hvis bordet ikke er større, så vil du godt ku lave det i de 25 25 2 rør du har, hvis andet ikke er muligt...Men så skal det kryds afstives godt...Tænk trekanter...
Træ / hård spån pl. holder ok og er billigt at lave og skifte og med eller uden dækplade fungerer det ganske fint...
Dækpladen ku oss være en stump alu.

Du ku oss skære og svejse dit understativ i 25 25 2 i den rigtige konstruktion og lægge længder af dit 100 fladstål på så det danner pladen...Disse skal dog være jævnt understøttet for ikke at det bliver noget ujævnt noget.
Og læg derefter en stump plade på, efter behov.
.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Svejsebord
« Svar #6 Dato: Juli 22, 2019, 20:12:35 »
David en spånplade syntes jeg ikke er så plan som eks en x-finer. Hvilken tykkelse skal en plade være 10 mm 20mm [quest] Tænker at den tykkeste må være den bedste, eller hvad.

David

  • Gæst
Sv: Svejsebord
« Svar #7 Dato: Juli 22, 2019, 21:38:19 »
Mit bord står med 40 40 rør og 22 lamin. spånplade..Det har været udsat for lidt af hvert (meget), og funker stadig...