Forfatter Emne: Båndsav  (Læst 12177 gange)

David

  • Gæst
Sv: Båndsav
« Svar #30 Dato: Juli 09, 2019, 12:00:12 »
Har nogen i gruppen, erfaring med scantool's maskiner?
Nærmere bestemt, båndsaven Scantool 280 GSHT..den kører de 35-70 meter, der oss ville fungere med rustfrit, tænker jeg...

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Båndsav
« Svar #31 Dato: Juli 09, 2019, 14:45:04 »
Den du linker til Tommy er 3558 Euro
Jørgen Neess

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Båndsav
« Svar #32 Dato: Juli 09, 2019, 17:37:13 »
På mit arbejde har vi som sagt en Pilous. Den har 2 hastigheder.

Den ene siger vi er til rustfri, og den anden stål.
Mener den bliver 14 år i år. Og den er blevet mishandlet gennem årene. Selvom den ikke kører super langsomt, så holder klingerne fint til rustfrit.  HVIS man husker at have godt med kølevæske på

Jeg har en kammerat som har købt en større model. Som kan skære i smig, til begge sider. Den har frekvensomformer og kan køre meget langsomt.  Den kører super godt, og skærer endnu bedre

Men der er ingen tvivl, til privat brug ville jeg vælge den med 2 hastigheder, smørre godt. Og helt sikkert have sav og klinge meget længe.


Jeg har selv en billig Kina model. Den luxcut mener jeg. Købt brugt for 400kr. Købte så kvalitets klinger for 1200kr, og på 3'år kører jeg stadig på en og samme klinge.
Den er dog ved at være færdig nu. Men med moderat omdr og tilspænding holder en klinge utroligt længe.

Det er selvfølgelig altid nemt at sige hvad andre skal gøre, når man ikke selv skal bruge pengene.  Men som alt andet, især i dette fag. Køb kvalitet.  Du bliver mere tilfreds på sigt. Og helt sikkert hvis du en dag skal sælge.

Mvh

David

  • Gæst
Sv: Båndsav
« Svar #33 Dato: Juli 10, 2019, 14:26:40 »
Tak for super svar  [th]
Så 40 meter virker fint til rustfri, men vil 45 meter bruge markant flere klinger???
Joo, er noget fristet af pilous, men det bliver hurtigt dyrt og griber om sig...
Pilous koster 25000 og kører 40/90 meter.
Scantool 17100 ----35/70
Optimum 15000----45/90

Kender nogen scantool's maskiner, specielt save?

David

  • Gæst
Sv: Båndsav
« Svar #34 Dato: Juli 10, 2019, 14:29:07 »
Og den billigere brugte til salg lige nu:
Lupin cy275 til 6000----45/90.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Båndsav
« Svar #35 Dato: Juli 10, 2019, 15:43:48 »

Kender ikke noget til Scantools save, men de Scantool bore/fræsemaskiner jeg har haft, er i hvert fald fuldt på højde med Optimums i tilsvarende størrelse.

Scantool bliver lavet i Taiwan og ikke i Kina, hvis det stadig har nogen betydning.

Uden at skulle gøre mig "klog" så er en sav vel sådan set ikke raketvidenskab. Den rigtige hastighed, en god klinge og kølevand er vel alfa og omega, og det er da pokker til prisforskel, du nævner. :o

Men selvfølgelig har du jo lige solgt en Harley.  ;D ;D

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Båndsav
« Svar #36 Dato: Juli 10, 2019, 15:56:00 »
Selvfølgelig har klingen noget at sige.
Men hvis den ikke bliver styret stabilt og ret, så bliver snittet også der efter.

Jeg kan ikke se om de 5 'omdr' mere vil gøre noget. Jeg har kun den ene at holde erfaringen op imod. (Pilous)
Men synes den holder fint i rustfri.

Scantool får lavet en del udenbys i dag.
Dog er flere af deres maskiner stadig lavet i Danmark.
Bænkslibere, båndpudsere, sakse og bukkemaskiner. Blot for at nævne nogle.
Men hvor deres båndsav er lavet. Det ved jeg ikke. Men du kan da ringe til dem og spørge?


David

  • Gæst
Sv: Båndsav
« Svar #37 Dato: Juli 10, 2019, 16:58:54 »
Ja, hastighed er jo netop det, min spekulation går på...
Men jo, en god klinge, og godt skærevand, så man da godt på vej...
Og som RH skriver, er bla. styret af klingen vigtigt...
Det bekymrer mig nu ikke rigtigt, hvor scantool får lavet sine save...
En sav som Optimum var sikkert blevet købt, hvis det ikke lige var for de 45 meter der, og dermed tvivlen om duligheden til rustfrit..
Ha ha, ej, man bliver absolut ikke rig af at sælge HD nu om dage...

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Båndsav
« Svar #38 Dato: Juli 11, 2019, 01:15:38 »
De 40 m er vejledning. Skulle du komme til at køre 45 eller 35 har ingen betydning. Min erfaring er at tyndvækket rør er hård ved klinger. Der for skal du vælge noget så du kan juster tilspænding

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Båndsav
« Svar #39 Dato: Juli 11, 2019, 11:40:31 »
Ja, hastighed er jo netop det, min spekulation går på...
Men jo, en god klinge, og godt skærevand, så man da godt på vej...
Og som RH skriver, er bla. styret af klingen vigtigt...
Det bekymrer mig nu ikke rigtigt, hvor scantool får lavet sine save...
En sav som Optimum var sikkert blevet købt, hvis det ikke lige var for de 45 meter der, og dermed tvivlen om duligheden til rustfrit..
Ha ha, ej, man bliver absolut ikke rig af at sælge HD nu om dage...

Næh. Men til gengæld føler man sig fattig, når man kommer ud i garagen og ser, at der kun er oliepletterne på gulvet tilbage.  :-\

Naturligvis er styret vigtigt, men skal vi være ærlige, mon så ikke det er temmelig identisk på save i samme prisklasse - under en million milliard.
Hvis du gerne vil have omdrejningerne til at passe, så er jeg temmelig sikker på, at du ikke bliver skuffet over kvaliteten i en Scantool. De laver godt solidt grej og man kan se, at det holder brugtpriserne.

Hvis du gerne vil "kigge med fingrene" og der ikke er en på Fyn, så har jeg handlet et par gange i Bramming. De er enormt flinke. http://www.vh-vaerktoej.dk/vare.asp?VaId=987&Id=143&lan=1&cp=&ShopId=147&v=vare
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

David

  • Gæst
Sv: Båndsav
« Svar #40 Dato: Juli 11, 2019, 14:24:10 »
Ja, det rigtigt, nu er der kun pletterne tilbage, men der kommer måske en engelsk på et tidspunkt, så pletterne kan blive holdt ved lige...
Har lige snakket med en kyndig optimum importør, og han sagde at de lavere omdr. (35m/min.)var vigtige til rustfrit og at 45 var lige højt nok...
Så overvejer den scantool du linker til Tommy, tak for info.. Global tools har den dog lige 1000 billigere, og gratis lev..Et par gode klinger og noget skæreolie, så skulle det køre [th]

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Båndsav
« Svar #41 Dato: Juli 11, 2019, 17:09:54 »

Det var mest, hvis du ville se og mærke på den. :D Men Martin er nu også til at handle med. ;)

Ja - vi skal have fundet en lille sød englænder.  ]jul[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

David

  • Gæst
Sv: Båndsav
« Svar #42 Dato: Juli 11, 2019, 17:25:01 »
Ok  [th]
Har nu bestilt en scantool 280 gsht sav, så må jeg se hvordan den virker og føles i virkeligheden...
Ha ha, ja to hjul skal der til...har self. stadig den gamle polle maxi med mælke kasse på, meeen, mc vil helt sikkert blive savnet  :)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Båndsav
« Svar #43 Dato: Juli 11, 2019, 17:35:21 »
Min sav kører 20-33-45-50 Meter Jeg bruger mest 45 og det er så nemt at der skal barer flyttes en kilerem

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Båndsav
« Svar #44 Dato: Juli 11, 2019, 17:41:56 »
Tillykke med det. ]jul[ ]jul[ ]flub[ ]jul[

Hans. Troede vores var ens. Min er med gearkasse, tre gear 20, ?? og 60

Polle Maxi  ;D ;D ;D [th]


Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.