Forfatter Emne: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser  (Læst 7519 gange)

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Dato: Januar 13, 2017, 18:29:42 »
Så blev det min tur til at få købt en ny og lidt større fræser til mit lille hjemmeværksted, ak ja- den skal lige ha' en mindre rundtur med sandpapir og penslen, men mon ikke det går på det længe løb.


Der er dog lildt der skal laves inden penslen kommer på, må jeg lige få spændt motoren sammen med 4 nye stagbolte (Storm P lever endnu!) Vil ha' lavet ny grebkobling på motoren, der sidder ikke noget gummi bøsning lige nu, så den klakker meget - Olien pumpen skal vist lige ha' en overhaling og ha' ny gearolie - Jeg krydser fingre for jeg slipper for at smide nye lejer i gearkassen - men den har stået koldt de sidste 2 år uden at blive brugt.

Men den har digital på 2 akser, og så kan den tage ca 100mm mere under spindlen i forhold til min gamle Beijer UF2V ;)

Hvis der er nogle der har nogle fif eller måske en manual over maskinen vil jeg blive lykkelig! :)[/sup]
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #1 Dato: Januar 13, 2017, 19:15:58 »
Stort tillykke med den...Jeg var lige ved at købe en magen til, men det endte med en Pedersen vpu..Synes dog de minder utrolig meget om hinanden...God arb lyst....

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #2 Dato: Januar 13, 2017, 20:53:54 »
Er det den René Koch havde til at stå?

Masser af manualer her :
http://passion-usinages.forumgratuit.org/t3338-tos-fa3
« Senest Redigeret: Januar 13, 2017, 20:57:17 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kevin

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 17
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #3 Dato: Januar 13, 2017, 22:16:56 »
Tillykke med din FA3AU, det er en universal model fordi du kan dreje planet.

Jeg købte en magen til i december af Per "0005" her på forumet.

LMmaskiner har ind-scannede manualer til 475,- stykket for bruger- og reservedelsmanual på tysk.
Lathes.co.uk har også manualer men de noget dyre til gengæld der de vist på engelsk.
Og så er der dem Søren linkede som er på tjekkisk (tror jeg)

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #4 Dato: Januar 14, 2017, 08:10:16 »
Er det den René Koch havde til at stå?

Ja det er det nemlig, han havde købt den fra Leth Staal i skals :)

Ja, den kan nogle ting, glæder mig til at komme igang med den!
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #5 Dato: Januar 14, 2017, 08:14:39 »
Fedt nok at han kom af med den, det var synd den bare stod. Dejlig maskine. Hans kone er min niece. :) Så vidt jeg husker så virkede alting på den, jeg var ude ved ham da han lige havde købt den og hans drejebænk.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #6 Dato: Januar 14, 2017, 09:40:28 »
Nå for den, det er jo dejligt tæt på så ;)

Ja, desværre er virker ildgangen ikke så godt, tror desværre vangerne er rustet godt til, ved ikke helt hvordan systemet fungere? Kender godt maskinen, men ved ikke helt hvordan mekanikken virker med det ildgang :)
Drejebænken har han også solgt ;)
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #7 Dato: Januar 14, 2017, 10:41:15 »

Ja stort tillykke med den. [th]

Den ser godt nok kæmpestor ud. - Jeg ville fare skrigende ud af værkstedet, hvis den sagde bøh til mig.  ;D

Sådan til oplysning for os uvidende amatører, hvor stor motor har sådan en så? og hvor lang vandring er der på bordet?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #8 Dato: Januar 14, 2017, 10:48:32 »
Grebet øverst th. på knæet vælger tilspændingsretning - og hvis du kører grebet forbi"knasten" får du ilgang i den valgte retning. fjederbelastet - kører kun når du holder det i yderstilling.
10 af 10 mulige til Tos for tilsp.gearkassen på Fa3 serien.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #9 Dato: Januar 14, 2017, 10:55:54 »
Og, lav selv 4 bøsninger til hovedmotor chok-koblingen,
de originale blir mast på 1/2år - vi plejede at dreje dem af PU gummi 80 Sh. (fjedermateriale til stanseværktøjer) SÅ holdt de!

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #10 Dato: Januar 14, 2017, 11:30:11 »
Tommy :

Ja, den er også ret voksen! Men jeg har også et 400mm rundbord jeg skal ha' brugt før eller siden, så er jo nød til at have en god størrelse ;)
Den er uorginal på 5,5 kW

Bjørn:
Jeg tror desværre det er byt til nyt på hele koblingsdelen, det hele ser ud til at ha' kørt de timer det skal og der mangler en split.
Jeg har planer om at sætte en ny kobling i ala det her : https://www.sanistaal.com/da/produkter/teknik/transmissioner/koblinger/hrc-klokobling-elementer/c-210271/619098/element-for-klokobling-hrc-110-ins
Alt efter om jeg kan finde ud af om det er olie bestandigt.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #11 Dato: Januar 14, 2017, 13:10:43 »

Ja, den er også ret voksen! Men jeg har også et 400mm rundbord jeg skal ha' brugt før eller siden, så er jo nød til at have en god størrelse ;)
Den er uorginal på 5,5 kW

OK  ;) Du skal så ikke lave små dampmaskine modeller nede i kælderværkstedet.  ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Dagens køb - TOS Olomouc FA3A fræser
« Svar #12 Dato: Januar 14, 2017, 13:15:01 »
Hehe nej, jeg laver mere real size maskiner ;) er ved at renovere en gammel Case Uni-Loader og bagefter står der en minigraver Bobcat for tur :)
Blot en smed, gemt i en maskinmester