Forfatter Emne: Billig inverter svejser fra HN  (Læst 9340 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Billig inverter svejser fra HN
« Dato: Januar 04, 2019, 21:10:15 »
Har læst lidt på et andet fora, hvor Scheppach invertersvejser fra Harald Nyborg, skulle være ganske fin.
Ja så blev jeg jo da også nødt til at eje sådan en, den er for øvrigt på tilbud pt, til 998 kr. (normal pris 1498 kr) indtil 08/01-2019 er det vist. https://www.harald-nyborg.dk/p2607/scheppach-svejseinverter-160a
Jeg har et gammelt Esab æg, en fantastisk svejser, men jo ikke ligefrem nem at transportere.

Jeg er godt tilfreds, med den lille inverter den svejser ganske udmærket. god til rustfri elektroder, da de har det bedst med jævnstrøm.
Tror også den ville være fin til simpel Tigsvejsning, da den har hotstart...

prøvede med elektroder fra 2mm til 3,25mm, testede den også med en Esab 53.05 basisk elektrode i 3,25mm, det klarede den også uden problemer, også tænding af allerede brugte elektroder gik fint.

Jeg brugte ikke de medfølgende kabler, havde en bedre elektrodeholder og stelklemme, kørte den på en 16 amperes sikring, såvidt jeg lige kunne finde ud af kan den bruge op til omkring 18 ampere, prøvede at svejse i noget 1mm rustfri, der kunne man godt bruge at hotstarten kunne slås fra, da den nem blæser hul. Samt man ikke kan se hvor mange ampere den er indstillet på.

Men er rigtig godt tilfreds..

Her en svejsning med ESAB æg, og med Scheppach
« Senest Redigeret: Januar 04, 2019, 21:14:38 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #1 Dato: Januar 09, 2019, 17:04:02 »
Blev sku også fristet til at købe en idag, den var stadig på tilbud. også efter at have læst om den på et andet forum, samt dit indlæg herinde. Har lige prøvekørt den, hold da op den kører godt, fuldstændig stabil lysbue, tænder let. Har svejst meget med bla. Migatronic  kemppi  og  fronius  230v værker. og den her gør det faktisk lige så godt. Prøvekørte med en ok 5316 2,5 samt en ok 4815 3,25, på en 10 amp sikring, ingen problemer.
Smed af guds nåde

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2019, 17:13:50 »
Ja jeg skiftede så også mine kabler til et par bedre jeg havde liggende,måtte lige file lidt for de passede.
Smed af guds nåde

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #3 Dato: Januar 09, 2019, 18:14:01 »
Ja den er overraskende god, havde jeg ikke læst en positiv omtale på et andet fora, havde jeg ikke købt.
Nu skal jeg lige have lånt en tangamperemeter til DC, på arbejde, så jeg kan få mærket en ampere skala op, det kunne jo være lidt  rart..
Husk altid at skille tingene ad.

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #4 Dato: Januar 09, 2019, 18:25:51 »
Ja også det næste jeg skal prøve , desværre ligger mit tangamperemeter i båden. så må må lige vente til jeg kommer derned igen.
Smed af guds nåde

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #5 Dato: Januar 19, 2019, 19:52:48 »
Dav i gruppen

Hvor tykke emner kan sådan en maskine svejse i. Det jeg kommer til at svejse i bliver ikke mere 5-8 mm.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #6 Dato: Januar 19, 2019, 22:42:26 »
Den vil kunne svejse ret tykke ting, bare man skærper op, og bruger de rigtige teknikker.
Dog vil man ikke kunne svejse uafbrudt, den kan svejse med fuld power i 23 % som jeg lige husker, men den har en indbygget overhedningssikring, så den slår selv fra. (har dog ikke selv svejset så meget at det er sket,)

Den vil fint kunne bruges til 5-8mm slet ingen problemer.
Husk altid at skille tingene ad.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #7 Dato: Januar 22, 2019, 16:21:24 »

Dav i gruppen

Jeg har, efter at have læst indlæg, kikket på en Migatronic rally mig 161i.

Kendt mærke, burde altid kunne få dele til o.s.v., men det er måske overkill til en som mig. ;)
Redigér indlæg

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #8 Dato: Januar 23, 2019, 08:27:52 »
Der var een billigt til salg på dba.

Migatronik har charme offensiv med "make it extreme" hvor de gør brug af rally mig'en.

Tror slet ikke det er overkill. Når du endelig har den, så har det med at gribe om sig med projekter... "det kan jeg da lige svejse" Lillemor: "kan du lave min rustfri jule stjerne?" Ehhhh Ja, den TIGGER jeg da lige sammen for dig ;)

“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #9 Dato: Januar 23, 2019, 13:23:40 »
Som jeg husker det er en Migatronic rally mig 161i, en Co2 svejser.  [quest]

Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #10 Dato: Januar 23, 2019, 14:02:51 »
Den gamle rallymig var.

161i har Co2, tig og pind :)
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #11 Dato: Januar 23, 2019, 14:50:33 »
Det var jo ret smart, det var jeg ikke klar over.. :)
Husk altid at skille tingene ad.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #12 Dato: Januar 23, 2019, 15:56:26 »
Dav i gruppen

Ja det var det jeg faldt for, at den kunne det hele.

Er det overkill af mig at investere i denne maskine. Vi snakker jo om kr, 6500 på det tilbud jeg har fået, det er så med alle kabler og håndtag, TIG og MMA. MIG/MAG er jo med standard.

Hvad syntes i gutter, overkill eller hva* ::)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #13 Dato: Januar 23, 2019, 18:58:09 »
Nej da køb af værktøj, kan da aldrig være overkill. ;D

Følger der udstyr med til tigsvejsning, den jeg kikkede på nettet skulle det købes separat.
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Billig inverter svejser fra HN
« Svar #14 Dato: Januar 24, 2019, 11:53:29 »
Dav i gruppen

Ja det var det jeg faldt for, at den kunne det hele.

Er det overkill af mig at investere i denne maskine. Vi snakker jo om kr, 6500 på det tilbud jeg har fået, det er så med alle kabler og håndtag, TIG og MMA. MIG/MAG er jo med standard.

Hvad syntes i gutter, overkill eller hva* ::)

Starter du med en ok c02'er og finder du så ud af du også syntes tig er spændende så er de 6500 brugt mange gange.

Jeg var lige ved at købe en rallymig for 2 år siden, men så "vandt" jeg(desværre) en tig maskine på auktion. Du vil helt sikkert blive glad for den!
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”