Forfatter Emne: Maskinskruestik sidder fast  (Læst 3542 gange)

AB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Maskinskruestik sidder fast
« Dato: Maj 19, 2020, 21:51:48 »
Hej, jeg har et maskinskruestik som jeg har lidt problemer med. Det kan kun bevæge sig 7-8 mm frem og tilbage. Det er af den type, hvor en kugle går ned og låser i huller i bunden af skruestikket alt efter hvilket emne man skal spænde om, men det er lige som om at der sidder noget fast under kuglen. Kuglen kan rotere nede i hullet. Jeg har vendt og drejet det, men intet hjælper. Jeg tror måske at synderen er pinolskruen som låser kuglen. Det ser ud til at der er brækket en lille flig af. Kan det være den som sidder under kuglen og gør at det ikke kan bevæge sig frem og tilbage, og er der nogle ideer til, hvordan det kan løses?

Jeg prøver at vedhæfte lidt billeder, men garanterer ikke hvordan de vender  ::)

Mvh AB
Med venlig hilsen

AB :-)

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2020, 22:11:59 »
begge skruer ud, et godt skvæt petroleum / wd 40 i,  bunden i vejret på S-stikken og trykluft ind på kuglen - evt hjulpet af et par klap i røven med en bolchehammer

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2020, 22:12:16 »
Hel AB.
Jeg er totalt forvirret, kan ikke få noget ud af billederne.
Hvor sidder den pinolskrue ?
Mvh jens
Læs hodjasblog.one på Nettet

AB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2020, 22:54:18 »
Bjørn H:
Det sidder ikke helt fast. Det kan bevæges 7-8 mm frem og tilbage, ligesom om at kugle ikke kan komme op ad hullet, eller at der sidder noget under kuglen. Men jeg prøver med WD40 og trykluft i morgen.

JensOC:
Pinolskruen bruges til at holde kugle nede i hullet i bunden skruestikket. Du kan se princippet i denne video, lidt nede på siden, ca. 1.35 inde i videoen. Men jeg tror ikke at kuglen i mit er lige så stor som den i videoen.
Med venlig hilsen

AB :-)

AB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #4 Dato: Maj 19, 2020, 22:55:20 »
Med venlig hilsen

AB :-)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #5 Dato: Maj 20, 2020, 12:28:58 »
Hvis kuglen er helt oppe ved gevindet, hvor pinolskruen skrues i, så burde kuglen gå nok fri til, at klodsen kan flyttes til ny position, men der kan selvfølgeligt ligge andet snask og blokerer i hullet. Er du sikker på at det ikke er fordi der er rust/snavs i sporet klodsen kører i, altså at den kan bevæge sig lidt, men ikke frit, anyhow så masser af rustoff/wd40/petrolium eller lignende og så tap forsigtigt på klodsen med en bolchehammer, så vil du aldrig kunne slå så hårdt at det skader noget.

Fed skruestik i øvrigt, gerne tilbagemelding når du har fundet ud af hvad det var 😎👍🏻, så kan vi alle nemlig lærer noget.

Mvh

mojo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #6 Dato: Maj 20, 2020, 14:51:46 »
Smid et emne i og spænd skruestiken.
Evt hvor den ligger på hovedet så eventuelle spåner falder væk.

AB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #7 Dato: Maj 20, 2020, 17:27:11 »
Så virker det igen  [th]
Tusind tak for hjælpen allesammen  :) WD40, pinolskruen væk og et emne til at spænde på, var hvad der skulle til. Så kunne stoppet skrues tilbage. Der sad en del spåner omkring kuglen så den ikke kunne komme helt op i hullet, og derfor gav problemer.
Med venlig hilsen

AB :-)

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Maskinskruestik sidder fast
« Svar #8 Dato: Maj 20, 2020, 18:10:03 »
Hej AB.
Jeg ved godt hvordan sådan en skruestik virker har selv en, det der undrede mig var at man ikke kunne se
gevind i hullet på nogen af dine billeder men det var måske fordi kuglen sad så højt oppe at gevindet var skjult.
vh jens
Læs hodjasblog.one på Nettet