Forfatter Emne: Brugt fræser købes .... måske  (Læst 8123 gange)

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Brugt fræser købes .... måske
« Dato: Februar 11, 2020, 14:13:45 »
Hej
Jeg kunne godt bruge en brugt lille fræser - budget 10.000 - 15.000. Kan man få noget brugbart til den pris? Den skal hovedsagelig arbejde i messing, kobber og aluminium - men også rustfrit stål op til 3-4 mm.
Er (foreløbig) en glad amatør, så alle råd, kommentarer og bemærkninger er mere end velkomne.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #1 Dato: Februar 11, 2020, 14:30:04 »
Du skriver alu. Messing og rustfrit. Så går du også lige fra den ene ende til den anden. Mit fore slag er at du finder en Pedersen fræser Men de er efter hånden ved at koste rigtig mange penge, men prøv at søg på DBA om der er noget

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #2 Dato: Februar 11, 2020, 16:00:38 »
Lille, hvad er det?
Hvor meget plads har du til rådighed?

BlueHawk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #3 Dato: Februar 11, 2020, 16:18:40 »
Hej Hans
Ingen Pedersen på DBA - bortset fra en forhandler i Gråsten, der tilbyder nyrenoverede maskiner. De ser godt ud ... men koster også noget over budget.

Hej RH
"Lille" gik mest på, at jeg som amatør nok skal starte beskedent. Jeg kan finde gulvplads til den rigtige maskine og loftshøjden i værkstedet er over to meter. Men "lille" går også på transporten - vejen gennem garagen ind til mit værksted er lidt besværlig.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #4 Dato: Februar 11, 2020, 18:01:44 »
Hvis du smider 5-6 kilo mere end dit nuværende budget, så er det her et meget godt bud

https://www.dba.dk/deckel-fp1-fraeser-koerer-fi/id-1062295137/

Og vær opmærksom på, at du godt kan finde en fræser til 10-15 kilo, men hvis der ikke er lidt værktøjer og skruestik med så kan du roligt regne med, at smide 10-15 kilo oven i til det.

Pedersen fin fræser, især hvis man er lidt nationalromantisk angagt.
Deckel fin fræser, tysk, generelt dyr i anskaffelse og især i dele/tilbehør/værktøj
Aciera fin fræser, sweitzisk, som oftes en kende billigere i anskaffelse end Deckel.
Schaublin (13) fin fræser, sweitzisk, oftes samme pris som Deckel.
Kig evt på lathes.co.uk for der er mange andre og gode alternativer derude.

Mvh

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #5 Dato: Februar 22, 2020, 20:01:58 »
Hej og tillykke med trangen til en fræser...

Som Deckel ejer kan jeg ikke siges at være helt objektiv. ;D

Men får du fat i den FP1, slipper du den nok ikke igen - med mindre du finder en FP2.. ;)

Se den, mærk efter - er den i rimelig stand? Lyder den godt? Er den blevet behandlet ok? Tag en kyndig med. Spørg mig efter brugsanvisning, hvis du køber og han ikke har.

En patron til ER (25 - 32 eller 40) tænger samt et sæt af samme, så klarer du dig. OZ tænger er bedre, men ikke så udbredte.

En Aciera skal helst have alt i udstyr med, fordi du finder ikke noget til salg (måske, hvis du vifter med meget store seddelbundter).

Hvorimod der er solgt så mange Deckel fræsere og så meget udstyr, at det du søger altid kan findes.

Og der er forhandlere af Deckel reservedele i Tyskland - hvis ikke de har det, laver de det til lager. Spindelmøtrikker osv. (Franz Singer)

Der er endda nogen i Tyskland, som i dag bygger dem nye - til formuer. (FPS, mener jeg, det er)

Det havde været lidt bedre med en maskine med kegle 40 spindelnæse, men Morse4 går skam også an.

Jeg har selv en FP2, som nogle mener er noget af det bedste manuelle (værktøjsfræser), man kan få. Aciera F4 og F5 er også skønne, men sjældnere.

Schaublin 13 er noget speciel. Standardhovedet har ikke borende pinol og det borende hurtighovede bruger kun 20mm spændetænger...

Og jeg har selv en FP1 på vej - med kegle 40, så jeg kan bruge samme værktøjer (og mange tilbehør mellem FP1 og FP2) som de, jeg har i forvejen til min FP2.

Lathes.co.uk er et glimrende sted at søge oplysninger. Han har blot hang til gamle, underlige drejebænke også. Men et sted, man ikke må undvære.

Ellers er der flere engelsksprogede maskinistfora, der er værd at besøge - og stille spørgsmål. Og lidt tyske, hvis man er til det.

Hvis du synes FP1'en er lidt dyr, så tænk over, den taber ikke i pris modsat en nyere kinamaskine.

Mvh.
Erik
« Senest Redigeret: Februar 22, 2020, 20:19:07 af rcflier »

David

  • Gæst
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #6 Dato: Februar 22, 2020, 20:27:02 »
Hej.
Jeg havde en Schaublin 13, fin maskine, men ikke meget emne plads, samt at et borende hovede, virkelig var savnet..Den solgte jeg, til fordel for en Supermax, som er en bridgeport type bore/fræse maskine.Nu har jeg både borende hovede og plads til større enmer, og har ikke fortrudt et sekund.
En Bridgeport/ bridgeport type, kunne måske være sagen for dig, og tænker den vil kunne købes indenfor budget.
Mvh David.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #7 Dato: Februar 24, 2020, 06:17:05 »
Jeg må give David ret.

Den mest alsidige fræser, og den fræser hvor der er mest plads og vandring på planet trods sin størrelse er Bridgeport'en.
Plus hovedet kan klippes og tiltes. Bommen køre frem/tilbage, og dreje 360° rundt.  Dvs at spindlen kan nå alle steder på planet.
Og da det jo kan klippes kan du fræser ting i grader, på næsten hele planets længde. Det er der ikke så mange fræsere der kan..

Den har en god borende spindel med tilspænding. Perfekt til huller.
(Søjleboremaskine unødvendig)

Men kig efter modellen med variator hovedet.
Den eneste ulempe er dens højde.  Den er ca 208cm.

Prisen svinger meget. Men har set dem fra 6000kr til 20.000kr.

Der er af og til kopier til salg, som også er helt ok..
Men dele er ikke så nemme at finde som til Bridgeport'en


Deckel nævnes også. Det er en fin lille fræser, som ikke tager plads.
Men prisen er for mange et problem.
Dele kan købes, men i mine øjne til priser hvor man falder ned af stolen.
Men selvfølgelig bliver man en del af en eksklusiv klub



Til sidst lige et par billeder af nogle Bridgeport's i aktion. Så kan du få en idé af aldidigheden uden brug af ekstra tilbehør (kun lige på et af dem, med et vinkel hoved)


« Senest Redigeret: Februar 24, 2020, 06:24:23 af RH »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #8 Dato: Februar 24, 2020, 16:57:23 »
Der er en tilsalg på kj auktion det ser ud til at være en del tilbehør med, men husk at lægge 50 % til prisen som moms og salær

https://kjauktion.dk/da/lot/list/auction/733/view-as/list/page/1/items/100

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #9 Dato: Februar 25, 2020, 08:16:09 »
Al den snak om ny fræser har gjort mig helt tosset efter at få en Bridgeport nu..
Blot en smed, gemt i en maskinmester

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #10 Dato: Februar 25, 2020, 13:52:56 »
Ja,

man kan lave mange fine ting på en Bridgeport. Det er vel også derfor, der er solgt mange af dem.

Og den er super alsidig. Kan fås med meget lang vandring i x-aksen.

Det vil gøre den fin til fræsning af motorblokke f.eks. Men den er vel ikke så stiv?

Bridgeport'en har et hovede, som kan vinkles i alle mulige retninger - en Deckel klarer

det med en enkelt vinkel på hovedet og resten i vippeplanet samt den vandrette spindel.

Men en FP1 har kun 300 mm i X-aksen, og min har 500 mm.

For resten: Havde jeg selv en Bridgeport, var dét selvfølgelig verdens bedste maskine  ;D 8) [th]

Man kan bedst lide sine egne børn... Det havde været sjovt med en af hver, men pladsen forhindrer det.

Mvh.
Erik
« Senest Redigeret: Februar 25, 2020, 14:02:27 af rcflier »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #11 Dato: Februar 25, 2020, 16:15:13 »
Grunden til at jeg anbefaler en Bridgeport er ikke bare fordi at jeg har en, eller mener at det er den bedste.

Men fordi at den er god..
Den kan klare tæt på alle opgaver, og de er til at komme til for en fornuftig penge..

Jeg har kørt med en del forskellige, og også igennem mit arbejde brugt utrolig mange timer foran en fræser, så føler da at jeg har et nogenlunde grundlag for at sammenligne, og anbefale andre hvad de skal/kan købe. Det er ikke alt man kan læse sig til på nettet.
Der er utrolig mange gange hvor jeg har stået på mit arbejde og tænkt 'hvis bare vi havde en Bridgeport'

Men til hobbyværkstedet passer en Bridgeport bare super godt ind...




Selvfølgelig kan en værktøjsfræser som deckel lave mange ting. Men den kræver et skab med tilbehør.
- men feks en udboring med rodehoved i x-antal grader, kan være svær på en deckel, hvor det på en Bridgeport klares på 'få' minutter

De lavede én maskine hver 45'ende minut. (I USA)
Men de står også 'alle' steder, og i USA har de jo nærmest kult status.


Men jeg skal da indrømme at jeg gerne ville have en deckel FP2/3. Men prisen er alt alt for høj i min optik.
Især fordi at jeg er dækket ind med det jeg har, og ikke kan forsvare at bruge så mange penge på en.
Men kommer der et godt tilbud sååå....
Bytter jeg min Prvomajska ud



Men ellers blot en ydmyg mening fra en simpel maskinarbejder
« Senest Redigeret: Februar 25, 2020, 16:30:10 af RH »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #12 Dato: Februar 25, 2020, 16:16:56 »
Al den snak om ny fræser har gjort mig helt tosset efter at få en Bridgeport nu..
Det kan jeg godt forstå

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #13 Dato: Februar 25, 2020, 16:44:07 »
Rasmus, jeg prøver ikke at trække en Bridgeport ned.

Læg mærke til, jeg fremhæver alle de gode sider - og kun en enkelt måske-ting.

Og du har virkelig vist med billederne, hvor alsidig den er. Det her er fra min side ikke en kamp, blot noget hygge.

Og jeg skriver, at havde JEG en Bridgeport, ville JEG synes, det var verdens bedste. Det har ikke noget med dig at gøre.

Hvis du læser mit indlæg uden forudfattet mening, vil du se, det er meget positivt.

Og hold nu op med alt det "ydmyge" og "simple". Når du kan flyve modelhelikopter så godt

som du har vist, er det passiv-agressivt at skrive sådan.

Vi mangler for resten at få at vide fra trådstarteren, hvad han egentlig er ude efter.

Hvor meget plads har han, og lidt nærmere omkring nutidige og fremtidige behov.

Lidt behovsnak frem og tilbage, og så ved han, hvad han skal lede efter.

Vi har ikke brug for at tale hinden ned og kaste med mudder. Det er livet for kort til.

Mvh.
Erik

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Brugt fræser købes .... måske
« Svar #14 Dato: Februar 25, 2020, 17:03:36 »
Kan i ikke bare købe en af hver, og stille dem i en lang række, så kan i gå fra den ene til den anden. Alt efter hvilken opgave der skal løses