Forfatter Emne: Vinkelkontaktlejer ?  (Læst 5375 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Vinkelkontaktlejer ?
« Dato: Marts 15, 2020, 08:46:42 »

Kort amatørspørgsmål  ;)

Jeg kan ikke umiddelbart finde koniske rullelejer som er små nok.

Så er der noget i vejen for at bruge vinkelkontaktlejer til at fjerne efterløb i en spindel [quest]

Eller er det bedre bare at bruge tryklejer?

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #1 Dato: Marts 15, 2020, 09:45:15 »
Efterløb?
Hmm - er ikke helt med

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #2 Dato: Marts 15, 2020, 09:51:33 »
Efterløb?
Hmm - er ikke helt med

Mit (helt eget ;D) danske ord for "backlash".
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #3 Dato: Marts 15, 2020, 10:06:52 »
Slup er ordet hvis du kan mærke/måle bevægelse når du rykker frem/tilbage i spindelen.
Hvad slags spindel handler det om?
Generelt skal man være varsom med radikale skift af lejetyper

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #4 Dato: Marts 15, 2020, 10:13:51 »
Slup er ordet hvis du kan mærke/måle bevægelse når du rykker frem/tilbage i spindelen.
Hvad slags spindel handler det om?
Generelt skal man være varsom med radikale skift af lejetyper

Nye spindler/møtrikker med trapezgevind til slæderne på min bore- fræsemaskine.
De gamle sidder med 2 tryklejer - det har været et svagt led.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #5 Dato: Marts 15, 2020, 10:27:38 »
Vinkelkontakt lejer er ikke første valg når det kun er aksial belastning.
Mon ikke du kan justere dig ud af det?
Tjek evt SKF og FAG hjemmesider

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #6 Dato: Marts 15, 2020, 10:59:05 »

Jeg tror ikke, at nogen af dem laver koniske rullelejer omkring Ø12 indv. men naturligvis kan det også laves ordentligt med tryklejer.

Det var mest "når det nu skulle være". ;)

Tak [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #7 Dato: Marts 15, 2020, 14:04:14 »
Det er da bare spindler på en manual maskine ikke?
På feks min Bridgeport sidder der nålelejer, aksialt..

Kan du ikke lave det om så det passer til noget 'standard'?

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #8 Dato: Marts 15, 2020, 14:53:02 »
Det er da bare spindler på en manual maskine ikke?
På feks min Bridgeport sidder der nålelejer, aksialt..

Kan du ikke lave det om så det passer til noget 'standard'?

Joh, Ideen var jo at lave noget tilspænding på den, så det hele skal alligevel "opfindes"  forfra ;) men det bliver der ikke rigtig mere plads af.
Jeg kunne også bruge et par løse tilspændings motorer, men så vælter den jo. ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #9 Dato: Marts 15, 2020, 18:27:52 »
Tommy gå ind på google og søg på vinkelkontakt kuglelejer eller tryklejer, der er næster uanede muligheder. Problemet er nok de små størrelser. Jeg har et gammelt katalog fra FAG standart program som er på 788 sider kun omhandler lejer, der er mange muligheder. Hvis det er en spindel som kører langsom så kunne du overveje og lave konisk bronze lejer som du tilpasser og kan juster møtrik. Husk at når du bestiller lejer så er der 3 slørgrupper C2 normal C1 minder end normal C 3 større end normal Hvis lejet sidder let til hår drivpasning en J.6 så skal du nok vælge en C3 slør da lejet bliver mindre ved montering og gælder især spindel lejer

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #10 Dato: Marts 15, 2020, 19:39:19 »
Jeg tror vi skal til at se lidt billeder af dit projekt Tommy
Bare lige så vi forstår hvad opgaven går ud på


Her er et billede fra SKF Hans.
Der er det beskrevet de forskellige radiale tolerancer for hver 'C' klasse. Godt nok for et sfærisk rulleleje. Men mener at huske at der er flere C klasser end de 3 du nævner.


« Senest Redigeret: Marts 15, 2020, 19:44:06 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #11 Dato: Marts 15, 2020, 19:51:48 »
Hans Jeg kan godt få både tryk og vinkelkontaktlejer som er små nok. Det kniber med koniske rullelejer.
Når jeg tænkte på vinkelkontaktlejer, er det fordi de gamle tryklejer (som ikke er ret gamle) er ødelagt, og det har irriteret en del.
Det er måske også bare et spørgsmål om at købe tryklejer i en ordentlig kvalitet. :-\

RH Rooolig nu. ;D  Det er et stort projekt, som kræver omhyggelig planlægning. ;D

Det er min "fine" Scantool 40BK, som skal bygges om, fordi jeg ganske enkelt ikke tør købe noget mere avanceret, som kan gå stykker. :)
Indtil videre har jeg tre motorer, tre frekvensomformere, nogle støbejerns hårdhjul og nogle smådele, som jeg ved skal bruges. Såeeh  ;)
« Senest Redigeret: Marts 15, 2020, 19:55:50 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #12 Dato: Marts 15, 2020, 20:12:16 »
Ra: der er 7 C klasser måske flere, men så er vi ude i noget som ikke kan købes for penge.
Tommy: vi skal have nogen billeder. Så vi kan se hvad du laver
Jeg tænkte at de lejer som der er i maskinen nu, de må have et leje nr. 23?????? kan bruges til at købe nye efter

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #13 Dato: Marts 15, 2020, 21:00:23 »
Kikkede i et gammelt SKF katalog, 15 mm hul var det mindste det hedder 30302

Men Timken (kvalitetslejer) laver et i tomme mål, med 12,7 mm hul https://dk.rs-online.com/web/p/rullelejer/1371899/
Det første der dukke op, måske findes det billigere ???
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Vinkelkontaktlejer ?
« Svar #14 Dato: Marts 16, 2020, 10:48:36 »
Hans, Jeg er ikke så god til det med  billeder, men når der bliver noget at fotografere, og jeg - af hensyn til dine nerver ;D får ryddet lidt op rundt om den, skal I nok få nogle.
Jeg fik taget et enkelt, da jeg trimmede den med stålepoxy (ala Gotteswinther).
 
       

           
       

Jeg spillede lidt mere sikkert end Stefan. Jeg limede shims på soklen og borede indfedtede juster skruer i foden. Shimsene blev fjernet, før epoxyen var helt hærdet og skruerne til sidst. Køkkenfolien er kun 3 µ tyk, og er der kun for at det skulle kunne skilles ad, hvis det mislykkedes.
To dage efter kunne jeg så gøre rent med vinkelsliber, hammer og mejsel. Det er noget RIGTIG hårdt stads. :)
Boltene spænder med en VÆSENTLIG mere fast følelse nu (Hertil og ikke længere) og målt på en 20 cm. cirkel under spindlen holder den 0 på Y aksen og 2 hundrededele på X (hvor det evt. kan fjernes ved at tilte hovedet) - Jeg er glad. ;D

Maskinen er faktisk den 3. jeg har af slagsen - Martin Neubert har en af de andre.
Denne her er stort set ubrugt, og var med fin blå hammerlak, da jeg fik den. Det første jeg gjorde var at male den "Emco grøn" og DET var lige tidligt nok >:( men det kan da heldigvis gøres igen, når jeg bliver færdig med at tumle med den.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.