Forfatter Emne: Topstykke  (Læst 5662 gange)

cgj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 65
Topstykke
« Dato: Marts 03, 2020, 18:36:33 »
Hej
Hvordan opspænder man et knallert topstykke i en fræser eller plansliber ??
Da jeg ikke syntes at kunne knække koden selv,- vil jeg håbe at en af jer specialister kan hjælpe.
Overfladen på topstykket er ovalt og har luft ribber
Mvh.
CGJ

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Topstykke
« Svar #1 Dato: Marts 03, 2020, 18:49:13 »
Du kunne lave en plade med fire tapper hvor pinboltene går igennem topstykket. Først plane tapperne af på fræseren og så ligge topstykke op på dem og spænde ned med en bolt igennem tændrørs hullet.

Antager en masse her

*fire pinbolte og center tændrør

Mvh Ulrik

Sent from my SM-A520F using Tapatalk

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Topstykke
« Svar #2 Dato: Marts 03, 2020, 18:55:41 »
Har for år tilbage, planet flere topstykker, på en drejebænk, ved at bruge en tap, opspændt i trekloen, og så bruge tændrørsgevindet, det gik fint.
Men det kræver jo tændrøret sidder, så det løber med anlægsfladen.

Skal det bare planes for at gøre det tæt, brug en plan flade, med et stykke fint sandpapir.
Husk altid at skille tingene ad.

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Topstykke
« Svar #3 Dato: Marts 03, 2020, 18:56:24 »
Har forsøgt at lave en skitse her. Håber den er forståelig

Sent from my SM-A520F using Tapatalk


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Topstykke
« Svar #4 Dato: Marts 03, 2020, 19:36:44 »
Der ligner da at det er nemt i en drejebænk. :) En tap der passer inden i tændrørsgevindet og så klemme med en brik på pinolen.
Havde drejet sådan en med gevind på for mange år siden,  men glemte den desværre på det gamle arbejde da jeg holdte der.

Hvis du ikke har en drejebænk til rådighed er der sikkert en venlig sjæl herinde der gerne vil hjælpe. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: Topstykke
« Svar #5 Dato: Marts 03, 2020, 20:15:23 »
en stump aksel der drejet ned 14mm gevindet er 14*1.25 op i drejebænken .har tjent mange øl da jeg var i lære

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Topstykke
« Svar #6 Dato: Marts 04, 2020, 18:31:43 »
Højst sandsynlig er det ikke flere tommer der skal af. Så begynd med et groft sandpapir på en glas plade. Først korn 60 og så gå ned til slut 180 så tror jeg at det går

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Topstykke
« Svar #7 Dato: Marts 04, 2020, 18:54:59 »
Højst sandsynlig er det ikke flere tommer der skal af. Så begynd med et groft sandpapir på en glas plade. Først korn 60 og så gå ned til slut 180 så tror jeg at det går

Sådan planede vi knallerter for 50 år siden - og det virkede. [th] 8) ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Topstykke
« Svar #8 Dato: Marts 04, 2020, 20:23:47 »
Højst sandsynlig er det ikke flere tommer der skal af. Så begynd med et groft sandpapir på en glas plade. Først korn 60 og så gå ned til slut 180 så tror jeg at det går

Sådan planede vi knallerter for 50 år siden - og det virkede. [th] 8) ;D
Altså de der røvskubbere?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Topstykke
« Svar #9 Dato: Marts 04, 2020, 21:42:00 »
Røvskubber er op til 70 år tilbage. BFC havde fast topstykke så de kunne ikke planes.
Men ellers er i inde på noget af det rigtig
Toppen skal planes og plumpen ud og 5 mm af stempel og en stor bing karburator. Så gik det godt. Indtil at krumtappen   blev smadret eller politiet tog det hele og et bøde fulgte med.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Topstykke
« Svar #10 Dato: Marts 05, 2020, 03:20:54 »
Amatører 8) ;D ;D

I 1970 købte jeg min Kreidler, som allerede havde nogle år på bagen. Tre gear og lukket blæserkøling.

Med lidt "videreudvikling" af et 10 hk tunsæt gik den 100 km/t - og for at komme vitserne i forkøbet ;) så var det uden medvind og sol i ryggen. ;D

Og den holdt til det Hans. Det var lidt før "miljøvækkelsen" og 5 % olie i benzinen gav et solidt røgslør.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Topstykke
« Svar #11 Dato: Marts 05, 2020, 09:33:02 »
Amatører 8) ;D ;D

I 1970 købte jeg min Kreidler, som allerede havde nogle år på bagen. Tre gear og lukket blæserkøling.

Med lidt "videreudvikling" af et 10 hk tunsæt gik den 100 km/t - og for at komme vitserne i forkøbet ;) så var det uden medvind og sol i ryggen. ;D

Og den holdt til det Hans. Det var lidt før "miljøvækkelsen" og 5 % olie i benzinen gav et solidt røgslør.
og selv oppe i 90érne da jeg fik sådan en kreidler, virkede de også godt. ;) omend min dog kun gik 70 km/t
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Topstykke
« Svar #12 Dato: Marts 05, 2020, 13:05:16 »
Tommy nu skal du lige tænke på, at når du har et tunsæt så er det hele afstemt med hinanden. Så som kædehjul og ikke mindst udstødning med det rigtig modtryk. Kreidler er kendt for at kunne køre rigtig stærk og det kunne Yamaha også
Mår vi som 13- 15 måske 16 år ikke havde andet end hammer mejsel og hånddreven boremaskine og cylinder blev spændt op i fatters gamle høvlbænk. Så lykkes det ganske godt, og vi kom ud at kører, måske ikke 100, men så 50 - 6o km.
Jeg kunne godt onde at nutidens unge prøvede sådan noget. Man lærer faktisk meget at det. Frem for at sidde foran en pc dele dagen
For et års tid siden borede jeg en plump ud med min fræser. Det var meget nemmer end i høvlbænken

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Topstykke
« Svar #13 Dato: Marts 06, 2020, 11:32:24 »
Hans - Vi er vist lidt uden for trådens emne ;) men man bliver jo helt nostalgisk.

Du får det til at lyde så nemt, men tregears gik nu ikke 100 uden modificeringer af tunsættet.

I stedet for at først at plane topstykket, fik man smeden til at spænde cylinderen op i drejebænken og dreje 5 mm af skørtet og 3 mm af bunden af cylinderen. Det gav både tidligere kompression og mindre kompressionskammer. Så planede man topstykket (glasplade og sandpapir) indtil man lige nøjagtigt  skulle file et lille mærke i stemplet til tændrøret.
Så skulle udstødningsporten udvides lidt (nedad og til siderne) og skyllekanalerne files koniske og poleres spejlblanke (jeg havde dog en el boremaskine). Cylinderskørtet havde udfræsninger ved skyllekanalerne, men de og åbningerne i blokken skulle passes til, så der ingen kanter var.
Dernæst brugte man ½ dag - som jeg husker det ;D på at trække en strimmel smergellærred gennem indsugningsstudsen for at gøre bøjningerne blødere. Når væggen var ca. 1 mm tyk i bunden af svingene, polerede man studsen indvendig og tilpassede den tykke fiberpakning.
Til sidst skulle man have fat i et fortandhjul, som var 1 tand mindre end tunsættets.

SÅ kunne den også "synge det høje C"  og det var lettere dengang. Ikke så meget hverken trafik, politi eller forargelse. Vi skulle bare holde "jungletrommerne" i gang, når landbetjentens Volvo Amazon ikke stod i indkørslen. ;)
« Senest Redigeret: Marts 06, 2020, 11:41:17 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

David

  • Gæst
Sv: Topstykke
« Svar #14 Dato: Marts 06, 2020, 20:41:08 »
 [th] [th] [th] Riiiigtig feede indslag.
Løsningen har du vist fået  :)