Forfatter Emne: Hurtigskift / stålholder  (Læst 16017 gange)

cgj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 65
Hurtigskift / stålholder
« Dato: Februar 22, 2018, 17:03:17 »
Hej
Jeg kigger efter et nyt hurtigskift & stålholdere til min colchester.
På det gamle hurtigskift skal jeg løsne en bolt hver gang dette skal drejes hvilket er voldsomt upraktisk. Den ene af 3 stationer er defekt osv osv. tiden er inde til et nyt sæt.
Hvilket system vil I anbefale ? Sanistål har et system der hedder Format - er dette noget værd ?
Mvh cgj

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #1 Dato: Februar 22, 2018, 18:18:51 »
Du skal vælge noget som hedder TUL FIX det er Svensk og findes i 3 størelser. Det er dyrt, meget dyrt men det dur. Nu har jeg brugt det til min drejebænk siden 1993 og der har bare ikke været noget at komme efter,
Man får hvad man betaler for

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #2 Dato: Februar 22, 2018, 18:40:25 »
Det hedder ToolFix.
Men ja, det er godt.

Ellers som Colchester er solgt med, Dickson. Den sælges også som rapid (tæt på samme design)

En anden rigtig god er Tripan eller multifix

Vi bruger både rapid, multifix og Toolfix på mit arbejde. Men foretrækker Dickson som jeg selv har.  Men den og rapid minder som sagt om hinanden.
Kjv sælger også en italiensk (mener jeg) udgave af rapid. Men rapid er tæt på samme pris. Så hellere den
« Senest Redigeret: Februar 22, 2018, 18:44:52 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #3 Dato: Februar 22, 2018, 18:59:07 »
Det du viser billeder af er Multifix. Det er oprindeligt Schweizisk, og tyskerne vil næsten ikke have andet - dog nok ikke den originale (hammerdyre) udgave. ;)

Englænderne vil helst have Dickson, som ligner Rapid og Tool Fix og USA sværger til Aloris og lignende "kiletyper".

Uanset om du vil have noget dyrt originalt eller en billigere kopimodel, så er multifix den dyreste af tre (hoved)muligheder, og der findes glødende fortalere for dem alle. :D

Jeg tror de fleste i DK (og herinde) er mest til Dickson, men det er et gæt.

Du skal også løsne en bolt, når du vil dreje en Multifix ;) På de andre typer med to eller tre åbne sider til holderne er det ikke nødvendigt at dreje.

Prøv at Google schnellwechsel stahlhalter eller quick change Tool post
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #4 Dato: Juni 04, 2018, 14:45:32 »
Dav i gruppen

følger lige med her.

Jeg har set på, multifix, at der bruges noget der hedder "Lathe Swing" 120-220  [quest] [quest]

Nogen der lige vil forklare mig hvad det betyder. ??? ???

Har selv en ide om at det kunne være diameter over vange.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #5 Dato: Juni 04, 2018, 15:37:37 »
Det er det

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #6 Dato: Juni 11, 2018, 08:53:12 »
Paulimot i Neu Ulm har "Multifix" til de laveste priser jeg har kunnet finde og de er billige på fragt.
Der skal ikke løsnes nogen bolt for at svinge rundt, kun tilspændings håndtaget.
Mvh jensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #7 Dato: Juni 11, 2018, 09:14:56 »
På mit tidligere arbejde havde vi multifix holdere, der er rigtig gode og præcise, holderne kan drejes hele vejen rundt i 15 gr "hak" (mener jeg der er)
Så dem kan jeg varmt anbefale...
Husk altid at skille tingene ad.

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #8 Dato: Oktober 04, 2018, 13:27:31 »
Hej Tommy. (beklager sent svar)

Er du blevet klar over, "tænderne" på en Multifix krop går hele vejen rundt?

Og at man kan flytte stålholderne rundt i 15 graders forskel?

Så man kan langsdreje og plandreje. Og rejfe ved at flytte holderen 3 tænder.

Uden at flytte (hurtigskift) kroppen.  ;D

Mvh.
Erik

(som har en temmelig ny tysk "AXA" str. A Multifix på sin Colchester Chipmaster)
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2018, 13:29:08 af rcflier »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #9 Dato: Oktober 04, 2018, 15:59:36 »
Hej Tommy. (beklager sent svar)

Er du blevet klar over, "tænderne" på en Multifix krop går hele vejen rundt?

Og at man kan flytte stålholderne rundt i 15 graders forskel?

Så man kan langsdreje og plandreje. Og rejfe ved at flytte holderen 3 tænder.

Uden at flytte (hurtigskift) kroppen.  ;D

Mvh.
Erik

(som har en temmelig ny tysk "AXA" str. A Multifix på sin Colchester Chipmaster)


Jo jo. Det har jeg skam vidst hele tiden. Jeg har faktisk selv brændende ønsket mig en Mulitifix  engang.  ;)  Du kunne jo også vælge at skrive, at den "kun" kan drejes i 15 graders intervaller. ;D

Spøg til side. Det var ikke for at fremhæve noget frem for noget andet - det er der vist for meget religion i emnet til at rode sig ind i. Jeg skrev, at der også skal løsnes en bolt for at dreje den, og det skal der. "Bolten" er hul, og der er et håndtag på, men det også tilfældet på flere andre typer.

Jeg er helt sikker på, at Multifix er rigtig godt - og som med de andre vil nogle mene bedst. Men uanset om du går efter kopi eller original, så er det den dyreste type, og den er hammersvær selv at lave holdere til. Det er de to væsentligste ting (jeg) har imod den - resten er "religion". ;D ;D ;D

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #10 Dato: Oktober 04, 2018, 19:23:15 »
Er der 15 graders forskel?
Troede det var 9


Nå men uanset hvad, så er det et godt system.  Men det synes jeg nu alligevel de alle er.

Den med at man kan flytte den 3 hakker, og så lave 3 operationer med ét stål, den gir jeg ikke så meget for.  Jo, man kan da sikkert godt. Men vinklen bliver ikke perfekt på skæret. Men det kommer jo også an på hvilket stål man bruger.  Dem jeg kører med, vil ikke kunne bruges optimalt når de vinkles på dén måde.

Og skal man alligevel løsne og skifte retning, kan man jo lige så godt smide en anden holder i, og få det helt rigtige skær


Jeg står selv over for at skulle købe et sæt til min Triumph 2000.
Kun fordi jeg mangler holdere til min toolfix, og ikke kan finde nogle løse, (gider heller ikke lave) og så kunne det jo alligevel være meget rart med lidt nyt
Synes bare ikke jeg gider give over dobbelt så meget for en axa, kontra feks. Den fra paulimot til 2700kr inkl. 4 holdere.
Jeg kan næsten ikke tro at kvaliteten kan være så meget bedre, og det er jo bare til 'hobby'.

Men det er jo også rart at der står det rigtige navn på. Det tæller højt hos nogen

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #11 Dato: Oktober 04, 2018, 20:59:34 »
Jo det har du ret i 40 "positioner" = 9 grader pr stk. Jeg tror Erik mener, at man skal flytte den tre hak mellem de positioner han nævner.

De er på http://www.lathes.co.uk/multifix/ og jeg tror da, at det er den originale Schweitzer.
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2018, 21:01:22 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #12 Dato: Oktober 04, 2018, 23:22:57 »
Hej Tommy - hvis "bolten" er hul, må det jo være en møtrik, hehe  ;)

Jeg tænkte, det du skrev, kunne misforstås således, at en Dickson type var mere fleksibel, da man ikke skulle løsne noget.
Men der skal man jo også løsne stålholderen med en nøgle...

Religion, ja. Det er irriterende, at Schweizerne ofte laver (lavede) ting på den mest besværlige måde. Og du har ret, Rasmus.
Jeg mener, der er 40 hakker hele vejen rundt - og med normale 360 grader giver det 9 grader pr. hak. Så 5 hakker giver 45 grader...

Da jeg ledte efter det bedste køb indenfor Multifix syntes jeg ikke, der var så stor forskel på Kina og AXA, når jeg skulle købe ekstra holdere.
Og havde PeWeTools haft en meget bedre pris for et "A" sæt, havde jeg nok købt det. Men jeg var glad ved at støtte et tysk familiefirma.

Er Paulimot da blevet meget billigere nu? Jeg så skam meget efter (tyske) sammenligninger af de forskellige fabrikater, inden jeg hev muldvarpen op.
(for resten den eneste slags muldvarpe, som forefindes på Bornholm)

Mvh.
Erik

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #13 Dato: Oktober 04, 2018, 23:42:59 »
Jeg kender ikke tidligere priser. Men dd. Koster et B sæt, altså til 32mm skaft 2700kr for grundholder og 4 sideholdere.

Til den pris kan jeg købe mig en ny (kina) 250mm patron oveni, for det en axa koster

Egentligt ville jeg helst støttet producenter i EU. Men jeg må også tage hensyn til min egen økonomi osv

Er man i grunden 100% sikker på at axa er 100% made in germany?
Nogle gange skriver man jo det mest utrolige for at sælge det

Der sælges jo også noget axa i USA, som de skriver er importeret fra kina?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hurtigskift / stålholder
« Svar #14 Dato: Oktober 05, 2018, 01:25:47 »
Den her kan man købe hos sanistål til 1700 ex moms
Og holdere til 500kr.

Har en bekendt som har købt det, og siger det er fin kvalitet.

Men hvor den er lavet er jeg i tvivl om.
En fransk bekendt jeg har, siger de bliver lavet både i Frankrig og i Tyskland.
Amestra skulle være fransk, og have licens til at bruge multifix navnet?
« Senest Redigeret: Oktober 05, 2018, 02:59:50 af RH »