Forfatter Emne: Forbindelse motor 220 volt  (Læst 8642 gange)

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Forbindelse motor 220 volt
« Dato: Marts 31, 2019, 22:11:14 »
Hej
Billed af motor oplysninger
Hvis det lykkes kommer der mere tekst og billeder.
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #1 Dato: Marts 31, 2019, 22:12:23 »
Hej
Prøver med et billed mere
Jørgen
« Senest Redigeret: Marts 31, 2019, 22:19:29 af krudt »
Jørgen Neess

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #2 Dato: Marts 31, 2019, 22:14:15 »
Så kommer spørgsmålet, hvordan forbinder jeg den til 220 volt. Der er monteret kondensator.
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #3 Dato: Marts 31, 2019, 23:08:41 »
Hmmm! ABB har af og til svært ved at lave noget som alle andre. :-\

Normalt ser det bare ud, som på billedet herunder. Kan du genkende det, hvis du kikker på klemmerne [quest]
« Senest Redigeret: Marts 31, 2019, 23:11:12 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #4 Dato: April 29, 2019, 23:14:52 »
Tommy, det er vist en helt ordinær trefaset motor, du tilslutter der.

Jeg kender ikke den mystiske motor, men det er åbenbart ikke en trefaset, men sandsynligvis noget med en hjælpevikling til kondensatordrift.

ABB er ellers ikke kendt for at være så hemmelighedsfulde.

De har en mængde oplysninger lagt ud på nettet.

F.eks. denne pamflet, der dog vist ikke giver løsningen på det aktuelle problem, men søg, og du skal finde.

Eller spørg ABB, som de selv opfordrer til.

https://new.abb.com/docs/.../about.../low-voltage-motor-guide.pdf

red. Det afbildede skema ser ellers tydeligt nok ud. Motoren har en termosikring tilsluttet klemmerne yderst til højre.
Måske er det det, der forvirrer lidt?
Kondensatoren er afbildet med sit standardsymbol, de to parallelle streger, L er fase (Line), og N er nul (Neutral).

ibot
« Senest Redigeret: April 29, 2019, 23:22:26 af ibot »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #5 Dato: April 30, 2019, 12:21:53 »
Tommy, det er vist en helt ordinær trefaset motor, du tilslutter der.

Jeg kender ikke den mystiske motor, men det er åbenbart ikke en trefaset, men sandsynligvis noget med en hjælpevikling til kondensatordrift.

ABB er ellers ikke kendt for at være så hemmelighedsfulde.

De har en mængde oplysninger lagt ud på nettet.

F.eks. denne pamflet, der dog vist ikke giver løsningen på det aktuelle problem, men søg, og du skal finde.

Eller spørg ABB, som de selv opfordrer til.

https://new.abb.com/docs/.../about.../low-voltage-motor-guide.pdf

red. Det afbildede skema ser ellers tydeligt nok ud. Motoren har en termosikring tilsluttet klemmerne yderst til højre.
Måske er det det, der forvirrer lidt?
Kondensatoren er afbildet med sit standardsymbol, de to parallelle streger, L er fase (Line), og N er nul (Neutral).

ibot

Ja, jeg gik nok fejlagtigt ud fra, at det var en trefaset motor. Jeg har selv haft sådan en, som var mærket 220V fordi den var monteret med kondensator fra fabrikken.
Hvis ikke det er det, så er "kondensatorsymbolet" formentlig noget andet.(internt) Ledningsføring og betegnelserne giver heller ikke rigtig mening. Så skal motoren vel bare have 220V efter diagram 1 eller 2, alt efter om man vil bruge den automatiske reset funktion eller ej.

Vi er nu ikke enige om ABB. ;) Det synes jeg også eksemplet viser - men de laver selvfølgeligt også utroligt meget forskelligt.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #6 Dato: April 30, 2019, 15:15:54 »
Men der sidder en jo en kondensator på  [quest] [quest] [quest]

Har du fået gang i den Jørgen [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #7 Dato: April 30, 2019, 16:09:45 »
Jo tak den kører fint. Den kan bare ikke ændre omløbsretning. Den har en intern opstartsvikling. Hvis jeg flytter kondensatoren, kører den modsat (nogle gange). Jeg har nu accepteret den løber den vej. Så må det tilføjes et sæt ekstra gearhjul i gearkassen. Der er lavet plads til det. Tak for Hjælpen.
Jørgen
Jørgen Neess

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #8 Dato: April 30, 2019, 20:46:23 »

Det lyder spændende med hjemmelavet gearkasse [quest]
Kan du virkelig nænne, at vi bare skal sidde og gætte på, hvad det er, du har gang i [quest] ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #9 Dato: Maj 06, 2019, 23:38:56 »
Ja det er jo spændende.
Grillspyd-roter-maskine?
Eller?

Hvis man nærkigger tegningerne i låget til klemkassen, ser det ud til, at der er to lakridser, der symboliserer motorens hovedvikling (Main) og en hjælpevikling (Aux), der forsynes med noget 90 grader faseforskudt via kondensatoren, hvorved man opnår, at magnetfelterne skaber et drejende moment.

Det burde teoretisk være muligt at vende motorens omdrejningsretning ved at ombytte motorens interne forbindelser til enten hovedviklingen eller hjælpeviklingen.

Men pas på ikke at forsyne hjælpeviklingen direkte uden en kondensator. Det er ikke sikkert, den er dimensioneret, så den kan holde til det.

Der kan muligvis være et problem, hvis viklingerne er placeret, så de favoriserer den ene omdrejningsretning.

(Det er længe siden, jeg gik på Stærkstrømmen. Hos gode gamle Olav Drønen. Måske andre husker ham...)

ibot

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Forbindelse motor 220 volt
« Svar #10 Dato: Maj 07, 2019, 21:05:46 »
Hej Tak for jeres svar. Det kan ikke lade sig gøre at vende omløbsretningen ved at flytte kondensatoren. Det vil sige at den godt kan løbe modsat men den skal hjælpes i gang, samtidig forsvinder der meget power. Jeg har besluttet at montere et sæt ekstra tandhjul. Projektet er min koldsav, fra den gang smeden kun havde en motor til at drive hele værkstedet. Den havde også glæde af om lørdagen gik lærlingen rundt og smurte. Hilsen Jørgen
Jørgen Neess