Forfatter Emne: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.  (Læst 16058 gange)

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Dato: September 13, 2017, 15:42:29 »
Jeg skulle prøve at lave noget i gevind da jeg mangler 15cm M20 gevind med 2,5 stigning til et lille projekt.

Jeg har ikke stor erfaring med med drejebænke, og det er første gang jeg skal prøve at lave gevind. Og det gik ikke skide godt  :o

Jeg kan ikke få slæden til at køre hurtig nok så det i det mindste kommer til at ligne et eller andet gevind. Ellers er det 3klo'en der køre for hurtig...

Jeg har sat gearene som i det grønne firkant. og sat den i hak 11, og håndtag i B.

Er der nogle der ved hvad det håndtag ved den blå pil gør?, for jeg kan nemlig ikke rykke det.


https://billedeupload.dk/images/HwbKl.jpg


https://billedeupload.dk/images/chVOr.jpg


https://billedeupload.dk/images/A6rHo.jpg


https://billedeupload.dk/images/PzHxM.jpg


https://billedeupload.dk/images/L9F51.jpg


https://billedeupload.dk/images/IQwv.jpg


https://billedeupload.dk/images/wAc7l.jpg

Håber der er nogle der har forstand på sådan en Weiler LZ330  :)
« Senest Redigeret: September 13, 2017, 19:07:02 af Scrallar »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #1 Dato: September 13, 2017, 16:31:37 »
Har du ledeskruen til at køre rundt ? (markeret med rød pil)
Håndtaget markeret med blå pil, er sandsynligvis gevindlåsen, kan nok ikke rykkes før håndtaget til tilspændingen er i neutral.
Husk altid at skille tingene ad.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #2 Dato: September 13, 2017, 17:43:37 »
Ja de fleste gange havde jeg ledeskruen til at køre rundt da jeg troede det var den der fik tilspændingen til at virke.
Men jeg så der var en lille knop på stangen nedenunder ledeskruen (Til venstre for din røde pil), og der er en lille tegning der viser at hvis jeg hiver den lille knop lidt til højre så slår man ledeskruen fra.
Jeg prøvede at skubbe knoppen til højre så ledeskruen skulle blive slået fra, men ledeskruen kørte vist stadigvæk svagt rundt hvis jeg husker rigtig, men hvis jeg satte en finger på ledeskruen så kørte den ikke rundt. Men det hjalp ikke på at lave gevind, slæden kørte stadigvæk for hurtig.

Den eneste mulighed jeg nok ikke har prøvet er at sætte den knop (hvor man vælger om tilspændingen skal gå til højre/venstre eller væk/mod en.) i neutral.
Det kunne være jeg lige skulle prøve det når jeg kommer på værkstedet igen  :)


Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #3 Dato: September 13, 2017, 18:33:27 »
Knoppen på forklædet skal stå i stilling ''0'' for at gevindlåsen kan aktiveres 🙂

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #4 Dato: September 13, 2017, 19:06:05 »
Det må jeg lige prøve.

Men hvad gør "gevindlås håndtaget" er det det som jeg skal have aktiveret for at slæden køre i den korrekte hastighed?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #5 Dato: September 13, 2017, 19:17:57 »
Gevindlåsen låser slæde og gevindspind spindel sammen, når du så er kommet til enden af gevindet, kan du enten bakke, eller frigøre gevindlåsen, når du så skal tage næste spån, skal du hvis du har frigjort gevindlåsen, skal du have "fanget" gevindet igen, her bruger du gevinduret.
Men har du i stedet slået bak, uden at frigøre gevindlåsen, er der ingen problemer, så passer det til næste spån.

Hvis gevindspindlen ikke rigtig køre rundt, kan det være en sprungen sikkerheds-not/stift.
Husk altid at skille tingene ad.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #6 Dato: September 13, 2017, 20:10:05 »
Ahh okey!

Glæder mig til at få afprøvet om gevindlås håndtaget kan aktiveres når jeg får sat knoppen i nul/neutral :-)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #7 Dato: September 13, 2017, 22:31:11 »
Jeg tror at gevindlåsen er til venstre for den blå pil, det kan man se på tegningen
Husk at lave en frigang der hvor gevindet stopper
Husk du kan ikke lave gevinet i en spån du skal nok køre over det en 8-10 gange
Og så max 40 -60 omdr på kloen
Prøv at øve dig på noget som du ikke skal bruge
Så skal du nok få det lært
Og så skal de rigtig håndtag og de rigtig tandhjul være på plads

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #8 Dato: September 13, 2017, 22:43:45 »
Det håndtag til venstre for den blå pil er det jeg bruger når jeg slår tilspændingen til, altså hvis jeg vil have slæden til at køre automatisk. Men til gevind virker det ikke da slæden køre alt for langsom så den drejer hele mit emne ned i stedet for at lave gevind i det.

Tak for gode råd. Jeg har også kigget på en masse youtube videoer så jeg tror/håber jeg kan finde ud af at lave gevind når jeg lige har fået drejebænken til at køre i den rigtige hastighed  :)
 

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #9 Dato: September 14, 2017, 22:04:27 »
Knoppen der kan skydes ind og ud vælger om det skal være x eller z aksen du køre tilspænding på, håndtaget neden under vælger du om du skal køre ind eller udbpå den valgte akse. Håndtaget til højre for dette tilkobler gevindspindlen og håndtaget omme på siden af forklædet frakobler gevindspindlen.

Vær opmærksom på at der i gevindspindlen inde ved gearkassen sidder en brudstift som kan være knækket, det vil også betyde "sjove" gevind.

Mvh


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #10 Dato: September 15, 2017, 01:08:18 »
Bjerne jeg er ikke helt enig. Håndtaget på siden er til frem og baglens. Håndtag op bak håndtag i midter stop håndtag ned start frem

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #11 Dato: September 15, 2017, 08:39:45 »
nu må i sgu stoppe! ;D
den stakkels trådstarter blir helt forvirret - det er et SIMPELT forklæde - tilspænding langs/tværs ELLER gev. skæring på knoppen- tilspænding til/fra på vippegrebet lige under knoppen - gevindlåsen til højre for tilsp. vippegrebet (hvis du sætter knoppen i "0" og kigger fra siden, ind bag hovedslæden, kan du sikkert se to bakker der bevæger sig når du hiver i grebet) - DET er gevindlåsen - ledeskruemøtrikken om du vil - bruges kun når du gevindskærer
og Hans - Ja - det er start/stop på siden af hovedslæden - - 8)

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #12 Dato: September 15, 2017, 15:06:05 »
Jeg er kun lidt forvirret  :o ;D

Som jeg har forstået det.


Grøn pil: Vælge om slæden skal køre x eller z aksel retning. Eller den kan stå i neutral (som jeg ikke har prøvet).
Gul pil: Slå tilspændingen til/fra.
Rød pil: Frem/stop/bak af drejebænken.
Blå pil: Gevindlås. Og som er den jeg nok skal have aktiveret når jeg får prøvet at sætte knoppen i neutral.

Håndtaget til tilspænding (gul pil) det skal være slået fra, og jeg skal slet ikke røre det når jeg laver gevind vel?
Det er gevindlås håndtaget (blå pil) som jeg skal slå til/fra for at lave gevind, og det må jeg godt slå til/fra når drejebænken køre ik?




RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #13 Dato: September 15, 2017, 20:39:25 »
Gevindlåsen må du kun slå fra, hvis du samtidig bruger gevindur, ellers fanger du aldrig samme spor igen, (hvis din bænk har det)
Ellers er det bare at bakke ud, når du har kørt en spån.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #14 Dato: September 15, 2017, 21:29:38 »
Mon ikke vi har et medlem i nærheden af dig der evt. kunne drikke en vand/øl og samtidig hjælpe dig igang? Mange bryder sig slet ikke om at lave gevind med stål. 😊
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D